Excelența este firească, se manifestă în libertate și se urmărește
împreună. A preda, a cerceta și a acționa în plan civic sunt dimensiuni
complementare pentru oricine lucrează în spațiul academic public. Pentru
primele două există o responsabilitate directă față de cetățeni, prin banii
publici primiți. Acțiunea civică poate avea în spate perspective diverse, de la
interesul imediat de a lucra într-un climat mai bun, la dorința de a face ceva
pentru cei care vor veni în locul nostru pe termen lung, tinerele și tinerii.
În acest text sintetizez principalele idei comunicate de-a lungul timpului.
Ele sunt de două feluri : principii de acțiune, așa numita profesiune de
credință, și analize cuplate cu propuneri de soluții ale unor probleme
academice la diferite scări și din perspective complementare. Dacă în privința
principiilor a existat o decizie inițială care a furnizat firul roșu, analizele
au venit în funcție de probleme aflate pe agenda publică, sau numai pe agenda
organizațională. Organizația fiind una fanion a sistemului românesc, și aceste
text ar putea să fie de interes mai general.
Modelul formulării profesiunii de credință este un text al Profesorului Hopi Hoekstra de la
Harvard, între timp dispărut de pe internet. Doamna Hoekstra lista și articole
în reviste cotate ISI rezultate din lucrul cu studenții la licență sub
coordonarea sa. Profesiuna de credință civică e o aplicare a gândirii lui F.A
Hayek la funcționarea societății civile.
Urmăresc prin acest text să ușurez accesul la un set de idei din care unele
pot intra în baza de selecție pentru decizii instituționale, sau pot servi ca
puncte de plecare pentru alte persoane din societatea civilă pentru dialog,
dezvoltare către o piață de idei cât mai consistentă. Al doilea obiectiv este
să ilustrez utlitatea acțiunii civice, liniile care apar prin simplul dialog
public fără a fi urmărite în mod necesar, fără a fi planificate de cineva,
pornind numai de la principii generale care constrâng formularea lor. La scara
de timp a unui an poți, în momentele de oboseală, să crezi că e pierdere de
timp, la scara de timp a unui deceniu se poate observa însă un anumit folos.
Un astfel de exercițiu depinde de instrumente, de platforme publice cu
vizibilitate către publicul interesant. Trei platforme au jucat acest
rol : Contributors, Edupedu și Marginalia. Este meritul editorilor lor,
domnul Lucian Popescu, doamna Raluca Pantazi și domnul Cristian Pătrășconiu, că
fapte sociale de acest fel există. Un exercițiu de acest fel nu se poate
desfășura de o manieră solipsistă, este meritul publicului cititor și al
celorlalți contributori că astfel de contribuții au un sens, ajută cu ceva, direct
sau prin limitare reciprocă în raport cu alte abordări, ca niște picături alături
de toate celelalte în formarea râului care schimbă realitatea prin eroziune,
transport, aducere într-o stare maleabilă a materialului solid, pregătind
acțiunea decidenților și stimulându-i, sperăm, în acest sens.
Profesiunea de credință |
|||
3 noi 2011 8 dec 2014 |
Profesiunea de credință în predare (teaching statement) :
https://studentecologie.blogspot.com/2011/11/de-ce-acest-blog.html Vremea dictării cursurilor și învățării doar după cursuri
(tocirea) a trecut, educația într-o facultate de biologie în secolul XXI la
nivel de licență are ca țintă crearea capacității de a rezolva probleme reale prin: - formarea gândirii critice, - formarea abilităților de obținere și prelucrare a
cunoașterii științifice primare și secundare, a cunoașterii normative (reguli
formale și informale) și a soluțiilor date de alți utilizatori ai cunoașterii
științifice la problemele identificate de ei (planuri de management,
programe, etc), - deschiderea
accesului la elemente de metodă științifică (pentru a putea înțelege
structura surselor primare de cunoaștere științifică), - deschiderea
accesului la elemente de știința managementului, în particular de
managementul proiectului, - punerea
elementelor științifice și manageriale în context cultural și discutarea
explicită a responsabilităților sociale ale utilizatorului cunoașterii
științifice. - ridicarea
standardelor etice ale studenților nu prin metode coercitive, ci prin
persuadarea lor că e bine să faci bine, nu să faci rău Profesiunea de
credință pe plan civic: dialog pentru libertate. https://www.contributors.ro/semnifica%c8%9bia-contribu%c8%9biilor-de-pe-contributors/ |
||
Etica academică și a cercetării |
|||
2006 |
Ciornă de manual de lucrări practice de ecologie cu
capitole dedicate analizei critice a literaturii și tehnicilor de comunicare
academică. Referire explicită la problema plagiatului, cum îl putem evita. |
http://www.cesec.ro/pdf/LP%20ecologie%20ciorna%20Virgil%20Iordache.pdf
|
|
10 feb 2005 9 feb 2016 |
Fundamentalism
științific. Scrisoare deschisă Miniștrilor Mona Muscă și Mircea Miclea.
Doamna Muscă a răspuns pozitiv scrisorii. Reluare a temei în alt context în
2016. |
|
|
13 noi 2011 |
Răspunsurile
studenților din promoția 2009 la întrebarea de ce trebuie să copiem în
facultatea noastră. |
http://studentecologie.blogspot.com/2011/11/de-ce-trebuie-sa-copiem-in-facultatea.html |
|
12 apr 2013 |
Idei de
modificări în carta academică pentru a controla fenomenul plagiatului prin
formare de competențe și standarde etice. |
||
21 mai 2013 |
Unele aspecte
imorale ale reformei din educație. |
https://www.contributors.ro/despre-imoralitatea-inevitabila-a-reformei-in-educa%c8%9bie/ |
|
4 oct 2013 |
Susținerea
schimbării mentalităților cu privire la procesul de predare învățare. |
http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-15726631-cronica-unei-deschideri-universitar.htm |
|
9 oct 2013 |
Blocarea
instituțională a implicării în cercetare a studenților la nivel de licență
este împotriva intereselor studenților. |
https://studentecologie.blogspot.com/2013/10/trebuie-facuta-cercetare-sau-nu-la.html |
|
17 ianuarie 2014 |
Plagiatul în
facultatea de biologie a universității din București: situația, cauze și
soluții Material
publicat pe blogul didactic și ulterior retras (trecut în stadiul de
nefinalizat). Odată cu aceasta blogul a fost scos de sub adresa instituțională
și trecut sub adresa privată. |
||
10 mai 2014 |
Etica academică este o resursă pentru producția de
cunoaștere și în formarea resurselor umane. Sinteză de literatură, model conceptual al relației
dintre competențele formate în universități și tipul de plagiere,
clasificarea a tipurilor de produse culturale cu probleme de plagiat,
bibiliografie extensivă Această
contribuție e citată în context academic: http://c3.icvl.eu/papers2017/cniv/documente/pdf/sectiuneaA/sectiuneaA_lucrarea7.pdf |
||
8 dec 2014 |
Transparență,
acces public la produsele academice, pentru a ușura identificarea
plagiatelor. |
https://www.contributors.ro/o-metoda-simpla-pentru-ridicarea-standardelor-academice-in-universitati/ |
|
18 ianuarie
2015 |
Rolul
organizațiilor studențești în menținerea unui climat de lucru la standarde
joase. |
https://www.contributors.ro/cateva-cuvinte-despre-organizatiile-stundentesti/ |
|
28 noiembrie 2015 |
Analiză a
cauzelor, soluții pragmatice la problema plagiatului în universități. |
https://www.contributors.ro/plagiatul-ucide-opre%c8%99te-barbaria/ |
|
12 feb 2016 1 mai 2018 24 iun 2020 |
Probleme etice
ale științei transcend chestiunile de etică academică standard. |
https://www.contributors.ro/bazele-chimice-%c8%99i-fizice-ale-lipsei-de-cunoa%c8%99tere/ https://www.contributors.ro/despre-inselarea-prin-stiinta/ https://www.edupedu.ro/virgil-iordache-a-concept-of-fake-science-and-methodological-criteria/ |
|
20 octombrie
2016 |
Abordarea
multi-nivelară a rezolvării problemei plagiatului, instituționalizare în
consorții universitare. |
https://www.contributors.ro/o-solutie-pragmatica-la-chestiunea-plagiatului-in-romania/ |
|
31 ianuarie 2017 |
Modalitatea de evaluare a studenților poate scădea
motivația pentru a copia și plagia. |
https://studentecologie.blogspot.com/2017/01/un-model-de-evaluare-pentru-minimizarea.html
|
|
7 mai 2019 |
Factorii politici naționali și internaționali contribuie
și sunt interesați de
menținerea în minorat academic a elitelor educației și cercetării pentru
control individual și social. |
https://www.marginaliaetc.ro/virgil-iordache-in-chestiunea-integritatii-academice-in-romania/
|
|
23 aprilie 2020 |
Mentalitatea scientistă are un rol în eșuarea reformei
universitare. |
||
6 august 2020 |
Relația dintre
etica cercetării, etapele ciclului de proiect și programele de finanțare,
importanța mediului cultural/moral în care se desfășoară producția. |
|
|
11 octombrie
2020 |
Analiza
cauzelor economice și sociale ale apariției manualelor cu plagiate și tehnica
evitării manualelor universitare la standarde joase |
https://www.edupedu.ro/din-trei-carti-nu-vom-mai-face-una-cand-cercetatorul-virgil-iordache/ |
|
14 decembrie
2020 |
Există un interes politic pentru o stare precară a
educației și cercetării. |
https://www.edupedu.ro/virgil-iordache-de-ce-nu-sustine-statul-nostru-educatia-si-cercetarea/
|
|
Sistemul de cercetare |
|||
14 aprilie 2013 |
Situația
socială generată de relațiile dintre oameni cu performanțe prea diferite în
sistemul românesc de cercetare. |
https://www.hotnews.ro/stiri-opinii-14619143-despre-oamenii-din-sistemul-romanesc-cercetare.htm |
|
17 dec 2014 Martie -aprilie
2018 |
Cultură organizațională
și comunicare publică pentru susținerea performanței. |
https://www.contributors.ro/universitatea-din-bucure%c8%99ti-a-facut-istorie/ https://www.contributors.ro/despre-universitatea-din-bucuresti/ |
|
29 aprilie 2015 |
Adaptarea la
reguli formale sau informale disfuncționale este iresponsabilă. |
https://www.contributors.ro/despre-reguli-in-univesita%c8%9bi/ |
|
27 septembrie
2015 19 februarie
2017 |
Cultură
organizațională incompatibilă cu performanța. |
|
|
3 aprilie 2015 |
Situația
pozitivă a managementului unor programe de finanțare a cercetării. |
https://www.contributors.ro/miza-desfiin%c8%9barii-uefiscdi/ |
|
8 august 2018 |
Situația negativă
a managementului unor programe de finanțare a cercetării. |
https://www.contributors.ro/cateva-lucruri-despre-consiliul-national-de-management-de-programe/ |
|
3 aprilie 2019 |
Fundamentarea
unor priorități de cercetare. |
||
8 dec 2019 |
Cum e posibil
un management organizațional performant în contextul unui sistem de educație
și cercetare cu probleme. |
https://virgiliordache.blogspot.com/2019/12/miza-alegerilor-din-universitatea-din.html |
|
28 februarie
2020 |
Întrebări
despre organizații din sistemul de cercetare. |
https://www.contributors.ro/niste-intrebari-despre-incd-uri/ |
|
11 mai 2020 |
Evaluările de
slabă calitate ale proiectelor sunt datorate unor probleme structurale ale sistemului
de cercetare. Situația nu se poate îmbunătății prin măsuri reactive. |
||
6 feb 2021 |
Măsuri pentru
relansarea sistemului de cercetare fundamentate pe teoria complexității. |
||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu