Noi

Noi

sâmbătă, 27 februarie 2021

Vrem performanță în educație și cercetare : mici contribuții civice

 

Excelența este firească, se manifestă în libertate și se urmărește împreună. A preda, a cerceta și a acționa în plan civic sunt dimensiuni complementare pentru oricine lucrează în spațiul academic public. Pentru primele două există o responsabilitate directă față de cetățeni, prin banii publici primiți. Acțiunea civică poate avea în spate perspective diverse, de la interesul imediat de a lucra într-un climat mai bun, la dorința de a face ceva pentru cei care vor veni în locul nostru pe termen lung, tinerele și tinerii.

 

În acest text sintetizez principalele idei comunicate de-a lungul timpului. Ele sunt de două feluri : principii de acțiune, așa numita profesiune de credință, și analize cuplate cu propuneri de soluții ale unor probleme academice la diferite scări și din perspective complementare. Dacă în privința principiilor a existat o decizie inițială care a furnizat firul roșu, analizele au venit în funcție de probleme aflate pe agenda publică, sau numai pe agenda organizațională. Organizația fiind una fanion a sistemului românesc, și aceste text ar putea să fie de interes mai general.

 

Modelul formulării profesiunii de credință este un text al Profesorului Hopi Hoekstra de la Harvard, între timp dispărut de pe internet. Doamna Hoekstra lista și articole în reviste cotate ISI rezultate din lucrul cu studenții la licență sub coordonarea sa. Profesiuna de credință civică e o aplicare a gândirii lui F.A Hayek la funcționarea societății civile.

 

Urmăresc prin acest text să ușurez accesul la un set de idei din care unele pot intra în baza de selecție pentru decizii instituționale, sau pot servi ca puncte de plecare pentru alte persoane din societatea civilă pentru dialog, dezvoltare către o piață de idei cât mai consistentă. Al doilea obiectiv este să ilustrez utlitatea acțiunii civice, liniile care apar prin simplul dialog public fără a fi urmărite în mod necesar, fără a fi planificate de cineva, pornind numai de la principii generale care constrâng formularea lor. La scara de timp a unui an poți, în momentele de oboseală, să crezi că e pierdere de timp, la scara de timp a unui deceniu se poate observa însă un anumit folos.

 

Un astfel de exercițiu depinde de instrumente, de platforme publice cu vizibilitate către publicul interesant. Trei platforme au jucat acest rol : Contributors, Edupedu și Marginalia. Este meritul editorilor lor, domnul Lucian Popescu, doamna Raluca Pantazi și domnul Cristian Pătrășconiu, că fapte sociale de acest fel există. Un exercițiu de acest fel nu se poate desfășura de o manieră solipsistă, este meritul publicului cititor și al celorlalți contributori că astfel de contribuții au un sens, ajută cu ceva, direct sau prin limitare reciprocă în raport cu alte abordări, ca niște picături alături de toate celelalte în formarea râului care schimbă realitatea prin eroziune, transport, aducere într-o stare maleabilă a materialului solid, pregătind acțiunea decidenților și stimulându-i, sperăm, în acest sens.

Profesiunea de credință

3 noi 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 dec 2014

Profesiunea de credință în predare (teaching statement) : https://studentecologie.blogspot.com/2011/11/de-ce-acest-blog.html

Vremea dictării cursurilor și învățării doar după cursuri (tocirea) a trecut, educația într-o facultate de biologie în secolul XXI la nivel de licență are ca țintă crearea capacității de a  rezolva probleme reale prin:

- formarea gândirii critice,

- formarea abilităților de obținere și prelucrare a cunoașterii științifice primare și secundare, a cunoașterii normative (reguli formale și informale) și a soluțiilor date de alți utilizatori ai cunoașterii științifice la problemele identificate de ei (planuri de management, programe, etc),

- deschiderea accesului la elemente de metodă științifică (pentru a putea înțelege structura surselor primare de cunoaștere științifică),

- deschiderea accesului la elemente de știința managementului, în particular de managementul proiectului,

- punerea elementelor științifice și manageriale în context cultural și discutarea explicită a responsabilităților sociale ale utilizatorului cunoașterii științifice.

- ridicarea standardelor etice ale studenților nu prin metode coercitive, ci prin persuadarea lor că e bine să faci bine, nu să faci rău

 

Profesiunea de credință pe plan civic: dialog pentru libertate.

https://www.contributors.ro/semnifica%c8%9bia-contribu%c8%9biilor-de-pe-contributors/

Etica academică și a cercetării

2006

Ciornă de manual de lucrări practice de ecologie cu capitole dedicate analizei critice a literaturii și tehnicilor de comunicare academică. Referire explicită la problema plagiatului, cum îl putem evita.

http://www.cesec.ro/pdf/LP%20ecologie%20ciorna%20Virgil%20Iordache.pdf

10 feb 2005

9 feb 2016

Fundamentalism științific. Scrisoare deschisă Miniștrilor Mona Muscă și Mircea Miclea. Doamna Muscă a răspuns pozitiv scrisorii. Reluare a temei în alt context în 2016.

https://acum.tv/articol/2691/

 

 

https://www.contributors.ro/depre-talibanismul-%c8%99tiin%c8%9bific-%c8%99i-religios-pe-bani-%c8%99i-gratis/

13 noi 2011

Răspunsurile studenților din promoția 2009 la întrebarea de ce trebuie să copiem în facultatea noastră.

http://studentecologie.blogspot.com/2011/11/de-ce-trebuie-sa-copiem-in-facultatea.html

12 apr 2013

Idei de modificări în carta academică pentru a controla fenomenul plagiatului prin formare de competențe și standarde etice.

https://www.contributors.ro/%c8%99ase-propuneri-de-amendamente-la-proiectul-de-carta-a-universita%c8%9bii-din-bucure%c8%99ti/

21 mai 2013

Unele aspecte imorale ale reformei din educație.

https://www.contributors.ro/despre-imoralitatea-inevitabila-a-reformei-in-educa%c8%9bie/

4 oct 2013

Susținerea schimbării mentalităților cu privire la procesul de predare învățare.

http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-15726631-cronica-unei-deschideri-universitar.htm

9 oct 2013

Blocarea instituțională a implicării în cercetare a studenților la nivel de licență este împotriva intereselor studenților.

https://studentecologie.blogspot.com/2013/10/trebuie-facuta-cercetare-sau-nu-la.html

17 ianuarie 2014

Plagiatul în facultatea de biologie a universității din București: situația, cauze și soluții

 

Material publicat pe blogul didactic și ulterior retras (trecut în stadiul de nefinalizat). Odată cu aceasta blogul a fost scos de sub adresa instituțională și trecut sub adresa privată.

10 mai 2014

Etica academică este o resursă pentru producția de cunoaștere și în formarea resurselor umane. Sinteză de literatură, model conceptual al relației dintre competențele formate în universități și tipul de plagiere, clasificarea a tipurilor de produse culturale cu probleme de plagiat, bibiliografie extensivă

 

Această contribuție e citată în context academic: http://c3.icvl.eu/papers2017/cniv/documente/pdf/sectiuneaA/sectiuneaA_lucrarea7.pdf

http://univagora.ro/ro/calitate/etica/

https://www.contributors.ro/ce-inseamna-a-plagia/

8 dec 2014

Transparență, acces public la produsele academice, pentru a ușura identificarea plagiatelor.

https://www.contributors.ro/o-metoda-simpla-pentru-ridicarea-standardelor-academice-in-universitati/

18 ianuarie 2015

Rolul organizațiilor studențești în menținerea unui climat de lucru la standarde joase.

https://www.contributors.ro/cateva-cuvinte-despre-organizatiile-stundentesti/

28 noiembrie 2015

Analiză a cauzelor, soluții pragmatice la problema plagiatului în universități.

https://www.contributors.ro/plagiatul-ucide-opre%c8%99te-barbaria/

12 feb 2016

 

1 mai 2018

 

24 iun 2020

Probleme etice ale științei transcend chestiunile de etică academică standard.

https://www.contributors.ro/bazele-chimice-%c8%99i-fizice-ale-lipsei-de-cunoa%c8%99tere/

 

https://www.contributors.ro/despre-inselarea-prin-stiinta/

 

https://www.edupedu.ro/virgil-iordache-a-concept-of-fake-science-and-methodological-criteria/

20 octombrie 2016

Abordarea multi-nivelară a rezolvării problemei plagiatului, instituționalizare în consorții universitare.

https://www.contributors.ro/o-solutie-pragmatica-la-chestiunea-plagiatului-in-romania/

31 ianuarie 2017

Modalitatea de evaluare a studenților poate scădea motivația pentru a copia și plagia.

https://studentecologie.blogspot.com/2017/01/un-model-de-evaluare-pentru-minimizarea.html

7 mai 2019

Factorii politici naționali și internaționali contribuie și sunt interesați de menținerea în minorat academic a elitelor educației și cercetării pentru control individual și social.

https://www.marginaliaetc.ro/virgil-iordache-in-chestiunea-integritatii-academice-in-romania/

23 aprilie 2020

Mentalitatea scientistă are un rol în eșuarea reformei universitare.

https://www.g4media.ro/de-ce-a-esuat-reforma-universitara-si-ce-se-poate-face-cercetatorul-virgil-iordache.html

6 august 2020

Relația dintre etica cercetării, etapele ciclului de proiect și programele de finanțare, importanța mediului cultural/moral în care se desfășoară producția.

https://www.marginaliaetc.ro/virgil-iordache-rolul-eticii-cercetarii-in-productia-cunoasterii-stiintifice/

 

https://ziare.com/stiri/abuz/rolul-eticii-cercetarii-intr-o-societate-fara-reguli-morale-generale-1623777

11 octombrie 2020

Analiza cauzelor economice și sociale ale apariției manualelor cu plagiate și tehnica evitării manualelor universitare la standarde joase

https://www.edupedu.ro/din-trei-carti-nu-vom-mai-face-una-cand-cercetatorul-virgil-iordache/

14 decembrie 2020

Există un interes politic pentru o stare precară a educației și cercetării.

https://www.edupedu.ro/virgil-iordache-de-ce-nu-sustine-statul-nostru-educatia-si-cercetarea/

Sistemul de cercetare

14 aprilie 2013

Situația socială generată de relațiile dintre oameni cu performanțe prea diferite în sistemul românesc de cercetare.

https://www.hotnews.ro/stiri-opinii-14619143-despre-oamenii-din-sistemul-romanesc-cercetare.htm

17 dec 2014

 

 

 

Martie -aprilie 2018

Cultură organizațională și comunicare publică pentru susținerea performanței.

https://www.contributors.ro/universitatea-din-bucure%c8%99ti-a-facut-istorie/

 

https://www.contributors.ro/despre-universitatea-din-bucuresti/

 

https://www.contributors.ro/fundamentarea-unei-viziuni-a-comunicarii-intr-o-universitate-unde-se-cerceteaza-si-preda-in-domeniul-dezvoltarii-durabile/

29 aprilie 2015

Adaptarea la reguli formale sau informale disfuncționale este iresponsabilă.

https://www.contributors.ro/despre-reguli-in-univesita%c8%9bi/

27 septembrie 2015

 

19 februarie 2017

Cultură organizațională incompatibilă cu performanța.

https://www.contributors.ro/imaginarul-academic-despre-ofi%c8%9berii-acoperi%c8%9bi-din-universita%c8%9bi/

 

https://www.contributors.ro/universitatea-anti-universitara-o-constructie-pentru-controlul-oamenilor-inteligenti/

3 aprilie 2015

Situația pozitivă a managementului unor programe de finanțare a cercetării.

https://www.contributors.ro/miza-desfiin%c8%9barii-uefiscdi/

8 august 2018

Situația negativă a managementului unor programe de finanțare a cercetării.

https://www.contributors.ro/cateva-lucruri-despre-consiliul-national-de-management-de-programe/

3 aprilie 2019

Fundamentarea unor priorități de cercetare.

https://www.contributors.ro/cercetarea-fundamentala-a-mediului-din-romania-este-o-prioritate-nationala-de-finantare/

8 dec 2019

Cum e posibil un management organizațional performant în contextul unui sistem de educație și cercetare cu probleme.

https://virgiliordache.blogspot.com/2019/12/miza-alegerilor-din-universitatea-din.html

28 februarie 2020

Întrebări despre organizații din sistemul de cercetare.

https://www.contributors.ro/niste-intrebari-despre-incd-uri/

11 mai 2020

Evaluările de slabă calitate ale proiectelor sunt datorate unor probleme structurale ale sistemului de cercetare. Situația nu se poate îmbunătății prin măsuri reactive.

https://www.edupedu.ro/cercetatorul-virgil-iordache-cateva-probleme-structurale-care-duc-la-evaluari-de-slaba-calitate-ale-proiectelor-de-cercetare/

6 feb 2021

Măsuri pentru relansarea sistemului de cercetare fundamentate pe teoria complexității.

https://www.g4media.ro/cercetatorul-virgil-iordache-masuri-rapide-pentru-relansarea-universitatilor-publice-din-romania.html

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu