Pentru ca o teorie universală a
evoluției, cum este evoluția teistă a Rev. Tabaczek, să fie adevărată e necesar
ca ea să poată fi aplicată și ei însăși ca proiect de cunoaștere în universul la
care se referă. Pentru a formula un răspuns la întrebarea din titlu avem nevoie
să cunoaștem care sunt trăsăturile proiectului Rev. Tabaczek și care sunt mediile
socio-culturale în care între proiectul, sau părți decisive din ele, suferă un
proces de selecție. Fiind vorba de un proiect în plină desfășurare nu se poate
caracteriza întreg fenomenul, dar se pot schița coordonatele lui principale.
În prima parte voi descrie pe
scurt istoricul proiectului, în partea a doua structura lucrării Tabaczek (2024)
în care prezintă rezultatul, în partea a treia voi arăta punctele vulnerabile
ale proiectului din perspectiva biologiei, în partea a patra voi da un răspuns întrebării
din titlu, iar în ultima parte o să fac câteva sugestii cu privire la strategia
de receptare optimă în cultura română.
Din punct de vedere practic obiectivul
textului este catalizarea unei receptări optime a operei Rev. Tabaczek în
cultura română la cel puțin trei scări de complexitate socială: teologic academic,
filosofic și civilizațional creștin.
Prezentare generală a
contribuțiilor Rev. Tabaczek
Programul de cercetare și
proiectul despre evoluția teistă a Rev. Tabaczek se încadrează în subdomeniul
disciplinar al tomismului ancorat în ștință (eng. science engaged thomism)
(Kopf 2024a, articol de sinteză în care se descrie subdomeniul). Autoarea
menționată caracterizează contribuțiile Rev. Tabaczek astfel (citare cu referințe
modificate ca să corespundă listei bibliografice a acestui text).:
„Mariusz Tabaczek […] worked on the
phenomenon of emergence in philosophy of science and metaphysics (Tabaczek 2019b),
subsequently applying it to the question of panentheism and divine action
(Tabaczek 2021), and has since worked extensively on various topics related to
biological evolution. This research culminated in his recent book Theistic
Evolution: A Contemporary Aristotelian-Thomistic Perspective (Tabaczek 2024a), in
which he argues not only for the compatibility of Thomistic philosophy and
theology and the modern synthesis as well as the extended evolutionary
synthesis, but also that the former renders the latter metaphysically
intelligible. [...] he addresses various
entangled questions in the course of the argument, including how species in a
metaphysics of evolutionary transformations map onto various species concepts
in contemporary biology [...] or whether or not the theological doctrine of
original sin entails the scientific theory of monogenism”
În ecosistemul de cercetare al tomismului angajat în
știință competența biologică pare a fi asigurată de Nicanor
Austriaco (asociat unei universități catolice private de cercetare din
Filipine). În ecosistemul românesc al teologie academice Rev. Tabaczek are o
contribuție într-un volum editat de teologul ortodox Cosmin
Tudor Ciocan (asociat Universității din Ovidius).
O parcurgere a publicațiilor disponibile pe pagina de GS
a Rev. Tabaczez (Tabaczek 2013a – Tabaczek 2025 în lista bibliografică) arată un
program de cercetare care folosește creativ instrumentarul metodologic al teologiei
tomiste, al metafizii analitice și al filosofiei biologiei, cu unele
sistematizări de fapte din domeniul biologiei (de exemple despre proprietăți
emergente), dar fără o analiză a literaturii primare și secundare din domeniul
biologiei (ceea ce reflectă limitele competențelor autorului, specializat în
teologie și filosofie).
Programul său de cercetare vizează dezvoltarea de module
filosofice (mini-teorii) care să asigure coerentizarea unor texte catolice cu
structură care nu poate fi modificată (teologia thomistă, enciclice papale și
alte documente derivate din ele) cu ceea ce este perceput ca fiind conținutul
cunoașterii științifice din biologiei în domeniul evoluției. Se poate observa
un efort de ancorare și contextualizare a opțiunilor ontologice/metafizice în
literatura filosofică mai largă (Hegel, Whitehead, Bunge – Taabczek 2013b, Tabaczek
2020a) și un efort la fel de important de dialog cu filosofia biologiei.
Din punct de vedere al modului de derulare a programului
său de cercetare Rev. Tabackez urmează abordarea din domeniul umanist, în care teme
comunicate la nivel de articole în volume ale unor conferințe sunt reluate și
dezvoltate în articole în reviste de specialitate, iar din când în când
contribuțiile anterioare sunt sistematizate împreună cu unele texte noi și
comunicate sub formă de cărți.
Receptarea critică a unor idei și argumente din articole duce
conform tradiției din comunitatea filosofiei analitice la răspunsuri la critici
expuse fie în articole (Tabaczek 2024b), fie în capitole finale din cărțile de
sinteză a propriilor publicații.
Dată fiind structura complexă a produselor Rev. Tabaczek
vor exista receptări în multiple comunități academice: în interiorul subdomeniului
tomismului ancorat în știință (ex. Kopf 2024b, în general pozitive), în interiorul
teologiei catolice (uneori pozitive – Lazzari 2024, alteori negative, în special
din partea celor care nu sunt de acord că se poate compatibiliza thomismul cu evoluția
biologică) și în interiorul comunității filosofice preocupate de filosofia
științei și metafizică (mai puțin pozitive, cel puțin ce există până acum – Murray
2021, Simpson 2021).
Structura cărții despre evoluția teistă (Tabaczek 2024a)
Structura cărții este prezentată în tabelul 1. Contribuțiile
din prima parte sunt de interes filosofic și al filosofiei biologiei, iar în partea
a doua sunt contribuțiile teologice. Din perspectiva teologiei ce propune Rev.
Tabaczek este ca evoluția biologică să nu fie o parte din doctrina creației, ci
o parte din doctrina proniei divine (providenței, guvernării creației, Kopf
2024b – recenzie a lucrării din perspectivă teologică).
Teoria are nevoie de câțiva termeni: proprietate emergentă,
cauzalitate de sus în jos (downward causationi), ambii asociați unei înțelegeri
a organizării lumii de tip lanț al ființei (obiecte oragnizate de la simplu la
complex cu proprietăție noi la fiecare nivel de organizare și o cauzalitate
constrângătoare de la nivelul mai complex, mai sus în lanțul ființei, asupra
celor mai de jos în lanțul ființei). Mai este necesar și un tip de entități teleologice/telonomice,
orientate spre scop.
Speciile biologice sunt interpretate ca fiind un subtip
al acestor entități teleologice undeva pe lanțul ființei și este propus un
mecanism metafizic prin care pot să apară specii noi ca obiecte în sens esențialist
printr-o combinație de cauze materiale și divine făcând apel la noțiunile de materie
și formă aristotelice prelucrate în teologia tomistă și intepretate conform unui
modul din teoria evoluției teiste dezvoltate de autor.
Tabelul 1 Structura lucrării și publicații anterioare folosite în
lucrate (circa 27% din text).
Publicații anterioare folosite direct în carte |
|||
Descrierea modelului |
Capitolul
1 |
Descrierea
modulului 1 de cuplare directă cu aparatul conceptual aristotelico-tomist |
Tabaczek
(2014), Tabaczek (2015) |
Capitolul
2 |
Selectarea
unui concept de specie din filosofia actuală a biologiei compatibil cu
modulul 1 |
Tabaczek
(2023c) |
|
Capitolul
3 |
Descrierea
abordării modulului 2 de cuplare a metafizicii aristotelico-tomiste cu
evoluția speciilor în sensul selectat folosind conceptul de teleologie |
|
|
Capitolul
4 |
Descrierea
submodului 2.1 rationes seminales |
Tabaczek
(2020b) |
|
Răspunsuri la contraargumente, contextualizare, aspecte
suplimentare. |
Capitolul
5 |
Discuții.
Încercare de evitare a potențialului contraargument cu privire la
anacronismul abordării prin nuanțarea relevanței rezultatului din perspectiva
teologiei tomiste. Dezbateri interne în teologia academică despre
posibilitatea cuplării programului teoretic al evoluției la teologia tomistă.
Sistematizarea categoriilor folosite în abordare metafizică a autorului și a relațiilor dintre ele (tabelul 5.2) |
Tabaczek
(2022a) |
Capitolul
6 |
Discuții.
Compararea modelului propus de autor cu alte modele de compatabilizare a
teologiei catolice cu teoria evoluției. Delimitarea modelului din
"teistic evolutionism" de cel din abordare "evolutionary
creationism". Istoria ideilor în domeniu. |
Tabaczek
(2022a) |
|
Capitolul
7 |
Discuții.
Considerații asupra complexității cauzale a proceselor evolutive din
perspectivă hibridă teologico-naturală. Model structural lumesc-transcendent
al acțiunii lui Dumnezeu în lume pentru evoluția speciilor (fig. 7.2) |
Tabaczek
(2019a, 2022a) |
|
Capitolul
8 |
Discuții.
Aspecte suplimentare ale evoluției speciei umane din perspectivă teist
evolutivă. Model structural pentru explicarea prin cauzalitate mixtă naturală
și divină a speciei umane (fig. 8.1) |
Tabaczek
(2023a) |
Câteva puncte vulnerabile ale proiectului din perspectivă
științifică
Două aspecte tehnice de detaliu subminează din punct de vedere
biologic relevanța teoriei evoluției teiste pentru domeniul programului
evoluției biologice: conceptul de specie ales și felul cum sunt folosite noțiunile
de cauzalitate de sus în jos și de teleologie/telenomie.
Rev. Tabaczek lucrează cu derivate conceptuale
din filosofia biologiei și selectează o noțiune esențialistă de specie ignorând
datele factuale din biologia și ecologia actuale, unde mecanismele funcționării
speciilor pe termen scurt comparativ cu perioadele istorice relevante pentru
evoluție sunt destul de bogat descrise. Situația e posibilă pentru că nu
lucrează cu literatura primară științifică, iar filosofia ecologiei e mult mai
puțin dezvoltată ca cea a teoriei evoluției și nu se raportează la ea
limitându-se la literature filosofică explicit relevantă pentru problema
evoluției.
Noțiunile
de cauzalitate de sus în jus și teleologie/teleonomie sunt marginale în literature
biologică științifică, fenomenele care stau în spatele acestor noțiuni fiind
bogat descries printr-un limbaj functionalist. Din toată literature despre
downward causation presentă în Web of Science (241 de publicații, Anexa figura
1) sub 50 sunt în domeniul biologiei, cea mai mare parte fiind în domeniul
filosofiei și al istoriei științei. Situația este similar pentru ocurențele
termenilor teleologie și teleonomie împreună cu cel de evoluție (Anexa figura 2,
351 publicații în total). Numărul total de publicații din domeniul biologie
care include termenii teleologie și teleonomie în rezumat, titlu sau cuvinte
cheie este de numai 74 dintr-un total de 3124, marea majoritate fiind din
domenii umaniste (Anexa figura 3). În momentul în care însă căutarea se face
folosind termeni legați de funcționare, funcționalitate, atunci corpul de
literature despre evoluție este de 103762 publicații, cea mai mare parte fiind
din domeniul biologiei (Anexa figura 4). Efectuarea căutării pentru termenii
folosiți de Rev. Tabaczek (teleologie/teleonomie și cuazalitate de sus în jos) arată
că sunt adesea cuplați, dar corpul de literature este restrâns. Ceea ce lipsește
în dezvoltarea modelului său este în primul rând o parcurgere a literaturii despre
problema funcționării și funcțiilor în contextual proceselor de evoluție biologică.
Inspectarea
ilustrativă a câtorva publicații ne poate da exemple despre ce anume s-a pierdut
prin limitarea la literatura despre cauzalitate de sus în jos și
telelogie/teleonomie. Ylikovski (2024) arată de exemplu complementaritatea
dintre modul de abordare prin niveluri ierarhice și prin scări ale proceselor
la care pot fi observate proprietăți noi. Din punctul de vedere ale metodologiei
științifice gândirea prin scări și prin ierarhii de entități sunt complementare,
abordare de tip lanț al ființei nemaifiind privilegiată. Abordarea prin procese
organizate la foarte multe scări (mult mai multe decât numărul de niveluri
ierarhice uzual acceptat) permite o descriere mai realistă, atât în biologie,
cât și în științe sociale. Ceea ce interesează din punct de vedere științific
este felul în care aceste procese interacționează între ele într-o cauzalitate complexă
în care terminologia cu referire la acțiune de jos în sus și de sus în jus nu e
relevantă, fiind vorba de cuplaje între
procese de diferite scări (Sadras și Hayman 2025). Terminologia teleonomică și
teleologică își păstrează locul ei în literature, dar mult limitat în raport cu limbajul funcționalist care are
în spate metodologii științifice diverse (Dresow și Love 2023, Vane-Wright și
Corning 2023) și un declin al folosirii termenului teleonomic, care mai rămâne
utilizat doar pentru a contrabalansa riscul interpretării compartamentului
teleologic ca având asociată intenționalitate. Procesele de selecție naturală însele
care stau în spatele evoluției speciilor pot fi formalizate ca având o
complexitate multi-scară și angajând cuplare între procese la foarte multe
scări (Iordache 2010), fără ca prin asta să fie respinsă și metodologia
complementară rezultată prin modularizarea proceselor complexe în ierarhii de
obiecte.
Pe lângă aceste două probleme tehnice, mai pot fi
subliniate câteva aspecte:
·
Absența
referirilor la problemele de măsurare și modelare matematică fenomenelor. Conceptul
antic de cauzalitate formală a evoluat într-un spectru foarte divers de
abordări de modelare matematică care nu mai au pretenția să surprindă forma
fenomenelor reale tocmai datorită complexității ei și diversității metodologiilor
și abodărilor care sunt folosite complementar pentru a da seamă de această
complexitate.
·
Asumarea
unei realități tari a termenilor teoretici din teoriile asociate programului
evoluției biologice. Dinamica istorică a teoriilor arată că această
presupoziție nu se poate susține. Situația e foarte vizibilă tocmai în domeniul
biologiei datorită complexității foarte mari a proceselor cercetate. Există un
timp de viață mai scurt sau mai lung al relevanței conceptelor științifice, iar
referenții lor nu pot fi considerați ca entități într-un lanț al ființei în sens
realist tare, de felul celui din gândirea teologică, chiar dacă structural
gândirea de tip ierarhic se păstrează.
·
Asumarea
necritică a noțiunii de timp obiectiv folosit în știință ca fiind echivalent cu
cel din textele teologice. În știință sunt folosite noțiuni diferite de timp în
diferite discipline și domenii, fapt deja documentat de literatura teoretică
disponibilă (Bouton și Huneman 2017).
Răspunsul la întrebarea din titlul textului
Din cele de mai sus se pot observa câteva scări de
complexitate a proceselor implicate în selectarea teoriei evoluției teiste în
actuala ei formă în raport cu contribuția la performanța cunoașterii:
·
Scara subdomeniul
disciplinar al tomismului ancorat în știință
·
Scara teologiei
academice catolice
·
Scara comunităților
de filosofi, subdomeniile metafizică și filosofia științei
·
Scara ecosistemelor
interdisciplinare știință-filosofie-teologie în spațiul occidental
·
Scara ecosistemului
interdisciplinar știință-filosofie-teologie în întreaga lume
Este evident că procesele de la
aceaste scări nu pot fi modularizate simplu ca o ierarhie de obiecte teleologice
și încadrate dintr-un lanț al ființei. Din punct de vedere spațial, deși
procesele de selectare sunt distincte și axionează asupra unor părți din teoria
evoluției teiste sau asupra întregului proiect, există o suprapunere spațială.
Putem distinge funcțional, dar nu putem distinge fizic aceste entități. În
forma actuală teoria evoluției teiste nu poate da seamă de propria ei evoluție
din alte modele și către alte teorii. Situația e în parte datorată punctelor vulnerabile
menționate în subcapitolul anterior. Dacă mai sunt și alte cauze, din domeniul
metafizicii și al teologie, e o chestiune care nu face obiectul acestui text.
Sugestii cu privire la strategia de receptare optimă în cultura română
Obiectivul unei strategii de receptare ar putea fi
încurajarea folosului asociat teoriei teiste:
·
La scara subdomeniului
tomismului ancorat în știință dezvoltarea acestei direcții de cercetare și în
România nu poate fi decât benefică, încurajând comunicarea și cooperarea
interdisciplinară.
·
La scara comunității
de teologi catolici încercările de compatibilizare a teologiei cu teoria
evoluției și știința în general nu pot fi decât binevenite, ca reducătoare de
tensiuni, chiar dacă pe fondul abordării modelul actual nu este acceptabil din
perspectivă științifică.
·
La scara comunităților
preocupate de metafizică și filosofia științei teoria este un mare câștig,
nivelul tehnic fiind foarte înalt și necesitând mobilizarea serioasă de cunoștințe
și efort pentru a se putea înțelege despre ce este vorba. Contribuția este echivalentul
unei mari lucrări de infrastructură, o autostradă, care odată existentă
deschide o mulțime de oportunități pentru alte proiecte de alte feluri.
·
La scara ecosistemelor
academice mari, care implică și oameni de știință și filosofi și teologi receptarea
trebuie să accentueze problemele, dar și oportunitățile relației teoriei cu
știința. Cum o singură persoană, un singur autor, nu poate acoperi toate
modulele teoriei la standarde și mai performante (modulul cel mai vulnerabil în
forma actuală fiind cel de cuplare la biologie), se impune dezvoltarea de
proiecte interdisciplinare în loc de proiecte pentru o singură persoană, dacă
se dorește avansarea în rezolvarea problemei evoluției teiste.
·
În fine, având în
vedere că România este o zonă în care lumile catolică și ortodoxă se întrepătrund,
receptarea teoriei trebuie gândită și în contextul efectelor sociale și culturale
în zone cu o teologie parțial diferită de cea catolică și cu mentalități asociate
comunităților creștine ortodoxe, suplimentate cu situația post-comunistă. În
spațiul ortodox există deja o critică a raționalismului occidental derivat din
teologia catolică receptată favorabil în spațiul occidental (Louth 2009, Andreopoulos și
Harper 2018) și care dacă este filtrată de accentele etnocentrice (Shymanovych
2022) poate contribui la crearea de punți inteconfesionale în care contribuții
de felul celei a Rev. Tabaczek să aibă un rol de liant, nu de inducere a unor
noi tensiuni. Am inclus în tabelul 2 câteva elemente în acest sens.
Tabelul 2 Schița unei
comparații între lumea catolică și cea ortodoxă în chestiune atitudinii față
descriere analitică, rațională a lui Dumnezeu (de felul celei folosite de Rev.
Tabaczek) și posibilități pentru dezvoltarea cooperării ecumenice din această
perspectivă.
|
|
În lumea catolică |
În lumea ortodoxă |
Atitudinea față de posibilitatea de a descrie rațional
pe Dumnezeu, creația și relațiile dintre ele cu mintea umană |
Consecințe pozitive |
Dezvoltarea intensivă a științei moderne și sfilosofiei,
a abordării teologice catafatice |
Păstrarea memoriei viețuirii creștine autentice, a
complementarității între abordările catafatică și apofatică |
Consecințe negative |
Evoluția mentalităților spre un model de om materialist,
relativism, emergența unor religii seculare |
Devalorizarea științei, filosofiei, vieții intelectuale
în general. Probleme de guvernare în absența folosirii optime resurselor
raționalității. Exces de interes pentru experiențe mistice, vulgarizarea lor
și predominarea unor atitudini misticiste, regresie precreștină. |
|
|
|
Măsuri ecleziale pentru convergență și cooperare |
|
Acțiuni preliminare pentru dezvoltarea cooperării
ecumenice |
Contextualizarea autorității textelor raționaliste
teologice vechi pentru a permite evoluția rațională a cunoașterii teologice
discursive |
Controlul comunicării publice a experiențelor mistice
pentru a evita derapajele misticiste la scară socială mare și erodarea
prestigiului cunoașterii mistice.
Comunicare în spațiul de limbă engleză a diferenței
între mistică și misticism. |
|
Înțelegerea realistă a universului științelor folosind
folosind întreaga liteartură primară și tot spectrul de abordări din
filosofia științei |
|||
Decuplarea de proiectele politice raționaliste |
Decuplarea de proiectele politice misticiste
|
Bibliografie
Publicații ale Rev. Tabaczek
Tabaczek M.,
2013a, The Metaphysics of Downward Causation: Rediscovering The Formal Cause,
Zygon, 48, 380-404
Tabaczek M.,
2013b, Hegel and Whitehead: In Search of Sources of the Contemporary Versions
of Panentheism in the Science/Theology Dialogue, Theology and Science, 11,
143-161
Tabaczek M., 2014,
An Aristotelian Account of Evolution and the Contemporary Philosophy of Biology,
in The 1st Virtual International Conference on the Dialogue between Science and
Theology. Dialogo Conf 2014: Cosmology, Life & Anthropology, ed. Cosmin Tudor Ciocan and Anton Lieskovský (Zilina: Publishing
Institution of the University of Zilina, 2014), 57–69
Tabaczek M., 2015,
Thomistic Response to the Theory of Evolution: Aquinas on Natural Selection and
the Perfection of the Universe, Theology and Science 13, 325–44
Tabaczek M., 2016,
Emergence and Downward Causation Reconsidered in Terms of the
Aristotelian-Thomistic View of Causation and Divine Action, Scientia et Fides,
4, 115-149
Tabaczek M., 2019a,
What Do God and Creatures Really Do in an Evolutionary Change? Causal Analysis
of Biological Transformism from Thomistic Perspective, American Catholic
Philosophical Quarterly, 93, 445-482
Tabaczek M.,
2019b, Emergence: Towards A New Metaphysics and Philosophy of Science, University
of Notre Dame Press, https://www.jstor.org/stable/jj.21995659
Tabaczek M.,
2020a, The Role of Causality in Scientific Models of Explanation in the Context
of the Retrieval of the Classical Concept of Divine Action, Scientia et Fides,
8, 43-45
Tabaczek M.,
2020b, The Metaphysics of Evolution: From Aquinas’s Interpretation of
Augustine’s Concept of Rationes Seminales to the Contemporary Thomistic Account
of Species Transformism, Nova et Vetera, 18, 945-972
Tabaczek M., 2021,
Divine Action and Emergence: An Alternative to Panentheism, University of Notre
Dame Press, https://www.jstor.org/stable/j.ctv19m63px
Tabaczek M, 2022a,
Does God Create Through Evolution? A Thomistic Perspective, Theology and
Science, 20, 46-68
Tabaczek M., 2022b,
Teleology in Natural Theology and Theology of Nature: Classical Theism,
Science-Oriented Panentheism, and Process Theism, Nova et Vetera, 20, 1179-1206
Tabaczek M.,
2023a, Contemporary Version of the Monogenetic Model of Anthropogenesis – Some
Critical Remarks from the Thomistic Perspective, Religions, 14, 528
Tabaczek M.,
2023b, Aristotelian-Thomistic Contribution to the Contemporary Studies on
Biological Life and its Origin, Religions, 14, 214
Tabaczek M., 2023c,
Essentialist and Hylomorphic Notion of Species and Species Transformation,” in
A Catholic View on Evolution: New Perspectives in Thomistic Philosophy and Theology,
ed. by Nicanor Austriaco (Washington, DC: Catholic University of America Press.
Tabaczek M., 2024a,
Theistic Evolution. A Contemporary Aristotelian-Thomistic Perspective,
Cambridge University Press, Cambridge, UK.
Tabaczek M., 2025,
Anthropogenesis, the Original State of Human Nature, and the Classical Model of
Original Sin: The Challenge from Natural Science, Religions, 16, 598
Răspunsuri la critici (altele decât răspunsurile din capitole în cărți)
Tabaczek M., 2024b,
Evolution and Creation – A response to Michael Chaberek’s Critiques of Theistic
Evolution, Nova et Vetera, 22, 255-284
Recenzii ale
cărților sale, articole de sinteză care le menționează
Simpson W., 2021,
Review of “Emergence: Towards a New Metaphysics and Philosophy of Science” by
M. Tabaczek, The Thomist: A Speculative Quarterly Review, 85, 159-163 [expertise
in philosophy of science]
Lazzari E., 2024,
Review of “Emergence: Towards a New Metaphysics and Philosophy of Science” by
M. Tabaczek, Nova et vetera, 1049-1053 [expertise in theology]
Kopf S. M., 2024a,
Science-engaged Thomism, Religions, 15, 521
Kopf S. M., 2024b,
Review of “Theistic Evolution: A Contemporary Aristotelian-Thomistic
Perspective” by M. Tabaczek, Theology and Science, 22, 432-438 [expertise in
theology]
Murray S., 2021, ,
Review of “Emergence: Towards a New Metaphysics and Philosophy of Science” by
M. Tabaczek, The Review of Metaphysics, 74, 417-419 [expertise in philosophy
of mind]
Exemple de publicații
despre cauzalitate de sus în jos (downward causation) și teleologie/teleonimie care oferă perspective diferite
Dresow M., Love A.
C., 2023, Teleonomy: Revisiting a Proposed Conceptual Replacement for
Teleology, Biological Theory, 18, 101-113
Bouton C., Huneman
P., 2017. Time of Nature and the Nature of Time. Heidelberg: Springer.
Iordache V., 2010, Reconstrucția obiectelor productive
din "Originea Speciilor", in Mircea Flonta, Laurentiu Staicu, Virgil
Iordache (eds.), 2010, Darwin și gândirea evoluționistă, Ed. Pelican, Giurgiu,
75-108
Sadras V. O.,
Hayman P. T., 2025, The causal arrows from genotype, environment, and
management to plant phenotype are double headed, Journal of Experimental
Botany, 76, 917-930
Vane-Wright
R., Corning P.
A., 2023, Teleonomy in living systems: an overview, Biological Journal of the
Linnean Society 139, 341-356
Ylikovski P.,
2024, Getting lost with levels: the socioecological micro-macro problem,
Synthese, 2024, 175
Articole folosit
în partea de discuții cu privire la relația cu spațiul ortodox
Andreopoulos
A., Harper D.
(Eds.), 2018, Christos Yannaras: Philosophy, Theology, Culture, Routledge,
London.
Louth A., 2009,
Some recent works by Christos Yannaras in English Translation, Modern Theology
25, 329-340
Shymanovych A. [UOC-MP],
2022, Christos Yannaras’s View on the History of Western Theology from St.
Augustine to Nietzsche, Theological Reflections: Eastern European Journal of
Theology, 253225
Anexă Structura pe domenii
a literaturii rezultate din cături în Web of Science în diferite variante.
Anexa Figura 1 Distribuția pe domenii Web of Science a literaturii care include în titlu, rezumat sau cuvintele cheie expresia “downward causation” (261 publicații la 25 mai 2025).
Anexa Figura 2 Distribuția pe domenii Web of Science a literature care include în titlu, rezumat sau cuvintele cheie (teleology AND evolution) OR (teleonomy AND evolution) (351 publicații).
Anexa Figura 3 Distribuția pe
domenii Web of Science a literature care include în titlu, rezumat sau
cuvintele cheie termenii teleology OR teleonomy (3124 publicații)
Anexa Figura 4 Distribuția
pe domenii Web of Science a literaturii care include în titlu, rezumat sau
cuvintele cheie termenii (function AND "biological evolution") OR
(functional AND "biological evolution") (function AND evolutionary)
OR (functional AND evolutionary) (103762 publicații).
Anexa Figura 5 Distribuția
pe domenii Web of Science a literaturii care include în titlu, rezumat sau
cuvintele cheie termenii (function AND teleology) OR (functional AND teleonomy)
OR (functional AND teleology) OR (functional AND teleonomy) (401 publicații).
Anexa Figura 6 Distribuția
pe domenii Web of Science a literaturii care include în titlu, rezumat sau
cuvintele cheie termenii (function AND “downward causation”) OR TS=(functional
AND “downward causation”) OR TS=(functional AND “downward causation”) OR
TS=(functional AND “downward causation”) (36 publicații).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu