Înseamnă:
1. Să ai în spate lectura a câteva sute (minim ca doctorand) și mii bune (ca senior) de texte de specialitate. Asta îți permite să formulezi corect problemele de cercetare.
2. Să ai în spate experiența lucrului într-o echipă de cercetare performantă. Cu asta cunoști metodologia posibilă pentru anumite direcții de cercetare și vii, de dorit, cu rezultate preliminare convingătoare.
3 Să ai cunoștințe de managementul proiectelor și scrierea proiectelor. Obiectivitatea evaluării se asigură prin sistem de evaluatori anonimi care dau punctaje și se calculează o medie. Erorile umane nu sunt imposibile. Scrierea unui proiect trebuie făcută astfel încât să reducă erorile umane la maxim, evaluatorul să nu poată scăpa din atenție elemente cheie ale proiectului, nimic să nu fie ne-explicitat.
4 Să nu nu faci erori de gramatică :)
4 Să nu nu faci erori de gramatică :)
Un curs de scriere a proiectelor și experiență în implementare rezolvă punctul 3. Nimic nu poate compensa punctele 1 și 2.
Cine nu știe punctul 3, nu are un portofoliu de proiecte de succes scrise de el, nu de subordonați sau luat în consorțiu de alții, nu poate fi capabil să facă management organizațional de cercetare, să conducă o echipă de oameni care scriu proiecte și le implementeze. Dacă va aduce bani serviți prin relații cu puterea acești vor fi făcuți praf la nivelurile inferioare, rezultatele vor fi mult sub ce ar fi trebuit pentru banii respectivi.
Competițiile de proiecte au nu doar rolul să distribui optim resursele publice, ci și să formeze viitorii lideri organizaționali în domeniul cercetării și educației pentru cercetare.
Dacă la un master cu relevanță pentru formarea tinerilor care se vor înscrie la doctorat se face doar puțin din punctul 3 și nu se lucrează intens și la 1 și 2 e pierdere de timp. Timpul are o valoare incomensurabilă. Doi ani din viață sunt de nerecuperat, iar o diplomă fără acoperire nu valorează nimic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu