Partea B a proiectului de cercetarea exploratorie aplicat la competiția 2021 se poate descărcat apăsând pe imaginea de mai jos (B1 realizări științifice importante, B2 vizibilitate și impact al contribuțiilor științifice, B3 corespondența dintre experiență și tema propusă, B4 CV
„Menirea firească a şcolii nu e să dea învăţătură, ci să deştepte, cultivând destoiniciile intelectuale, în inima copilului, trebuinţa de a învăţa toata viaţa” (Ioan Slavici)
Noi

luni, 12 iulie 2021
duminică, 11 iulie 2021
Tradiție, progres, performanță și ratare
Orice disciplină la orice nivel de predare trebuie așezată între reperele
consacrate și deschiderea către cunoașterea și persoanele prezente. Nici
tradiția nu are o valoare în sine, nu se conservă pe sine, nici deschiderea
spre schimbare nu se schimbă pe sine, ci schimbă ceva care are dreptul să
existe și e de folos ca treaptă.
Ține de realitate și gândirea umană ca ele să funcționeze atât prin
obiecte, cât și prin procese. Nu se poate face management fără obiecte (avem
nevoie de limite în spațiul și timp ca să zonăm și distribuim acțiuni), dar
nici fără procese (avem nevoie să schimbăm limitele în spațiu și timp ca să ne
adaptăm unei lumi care nu stă pe loc). Gândirea sistemică despre educați și
cercetare e simplistă ontologic, presupune că procesele au loc numai în interiorul și prin interacțiunea
obiectelor de diferită mărimi (școli, institute, universități). Performanța
managerială se obține înțelegând că există o dinamică socială și culturală a
granițelor obiectelor complexe și o independență a proceselor față de aceste
granițe. Atunci poți să restructurezi cu noimă influențând procesele care
oricum au loc independent de decizii, tai cu ușurință pe falii existente, dar
neinstituționalizate. Iar unde nu poți restructura (țări) acționezi asupra
proceselor (naturale, sociale, culturale) transfrontaliere.
Păstrarea a ceva valoros (știința adevărată, valorile familiei) se poate
face numai folosindu-l în funcția sa originară acum, în prezent. Dacă vrem să
existe opera lui Newton trebuie să facem fizică la același nivel de
performanță. Dacă vrem să existe poezia lui Eminescu să scriem poezie la
același nivel de valoare. Dacă vrem să existe tezaurul patristic trebuie să ne
sfințim efectiv. Nu opera lor, ci a noastră, nu epigonic, ci trăit prin noi și
prin lumea de acum urmând modele exemplare.
Ca să atingi performanță trebuie
să ai o focalizare a resurselor. Ditribuția egalitară a resurselor distruge
atât tradiția, cât și progresul. Progresul are un vârf de lance unde se
concentrează energia unei societăți în fiecare din domeniile vieții. Unde vârful e bont nu mai există progres,
îl fac alții și noi doar copiem. Unde vârful e bont la modelele exemplare ne
vor interesa aspectele contingente, propriile lor erori, nu ce au creat valors.
Orice țară care vrea să aibă istorie și viitor trebuie să își creeze privat
și/sau public școli și domenii de performanță în care să atragă pe cei cu cel
mai mare potențial pe acea direcție. Orice țară care vrea să aibă istorie și
viitor trebuie să creeze în școlile publice și private o mentalitate în care se
respectă performanța din orice vremuri și se învață cum să o faci.
Ratarea și mediocritatea nu sunt în primul rând ceva personal și nu au
legătură primordial cu performanța ta, ci cu felul cum e tratată performanța în
societate. Dacă există și e încurajată, faptul că nu ești în elită nu înseamnă
ratare și mediocritate, ci că ai susținut pe alții să fie acolo prin acceptarea
modelului social și participare la competiția constructivă. Ești într-un loc
respectabil pentru ce poți să faci. Numai dacă ai fi putut mai mult îți poți
face un reproș.
Cu toții devenim ratați într-o societate în care distrugem modelul vârfului
de lance al domeniilor și îl înlocuim cu impostura. Perfomanța personală și
grupală izolată e ca mângâirea celor care mai au o vreme aer condiționat la etaj într-o
casă arzând.
miercuri, 30 iunie 2021
Practica de ecologie 2021 Lecțiile 1, 2 și 3
Materialul suport pentru prima săptămână de practică poate fi descărcat apăsând pe imaginea de mai jos. Mulțumim JYSK România pentru sponsorizarea prin WWF România.
miercuri, 16 iunie 2021
Perfecționism și iacobinism etic
Absența a ceea ce Pascal numea spirit de finețe duce la producerea de suferință
semenilor în numele intențiilor bune. Ce înseamnă spirit de finețe ? Când ai o
pâine și vrei să o împarți în două ca să dai unor oameni aflați alături de tine
nu așezi bucățile pe o balanță analitică pentru a mai muta niște firimituri
dintr-o parte în alta. O rupi fără a investi 4000 de euro într-o balanță de
acest fel, înțelegând că banii respectivi ar putea hrăni multe alte guri.
Înțelegi că mîna întinsă în fața ta nu poate aștepta îndelung fără a fi umilită.
Pricepi că totul se poate transforma din ajutor într-o mascaradă egocentrică,
în spectacol al dreptății, la limită în crimă.
Ar putea să pară ceva de bun simț, dar nu este. Ochii oamenilor care au o
formație preponderent exactă și sunt antagonizați de idolatrii
discernământului, incapabili la rândul lor de gândire structurată, de spirit
geometric, se acoperă cu un văl care nu mai permite spiritul de finețe. Exactitatea
ar putea fi în acest sens antonimul fineții. Universul întreg trebuie, în sens
moral, să se supună unor principii, driblingurile analitice se prelungesc la
infinit fără să mai există nici un șut pe poartă, problema nu se mai rezolvă.
Compensatoriu discuțiile principiale, abstracte, capătă valori cosmice, ca să
acopere micimea reală a mizei, indiferența față de oameni.
Dacă în alte vremuri ar fi meritat subliniate excesele spiritului de
finețe, arbitrariul și relativismul spre care poate fi deturnat, azi mai
degrabă avem un abuz social de spirit geometric. Statul nu are cum să rupă în
mod egal pâinea banilor publici. Profesorii nu au cum să fie perfect drepți în
notare. Evaluatorii nu pot stabili perfect meritele proiectelor. Investind
excesiv în instrumente și instituții pentru o himeră a perfecțiunii ne livrăm
unui univers kafkian în care nimeni nu mai își asumă răspunderea pentru nimic
și nici nu mai poate fi în sens propriu responsabilizat pentru deciziile sale.
Tinde să domnească o limbă de lemn utilă numai propriului ego.
Nu există o cale instituțională de a ieși din asta. Soluția este exclusiv
personală, iar cheia unei dinamici sociale mai accentuate este ca liderii să
fie persoane rezonabile. Nimeni nu poate fi rezonabil dacă nu are în sine deja
funcțională relația subtilă dintre spiritul geometric și cel de finețe.
Temeiurile acestei unități vin dintr-o înțelegere tacită a realității, a
constelație complexă pe care mintea omului nu o poate cuprinde în mod
principial în toate aspectele ei. Ce e tacit se obține urmând modele umane.
Doi filosofi discutau în Africa despre natura realității. Cea mai bună
dovadă a faptului că există realitate fizică a fost când a apărut un rinocer și
au trebuit să fugă ca să scape cu viață. Cea mai bună dovadă că există
realitate morală este când suferința celorlalți devine palpabilă, când
încrederea pusă în noi ca decidenți se pierde și constatăm că nu vom mai avea niciodată ocazia să o
recâștigăm. Atunci e prea târziu pentru dezbateri principiale. Răul în numele
narcisismului etic a fost făcut.
Situația e relevantă pentru oricine ia decizii, de la profesori în fața
clasei la politicieni.
joi, 22 aprilie 2021
Exploatarea doctoranzilor și regulile eticii academice
Singura cale de formare a unei relații firești echilibrate, între
coordonator și doctorand este ucenicia academică. Ucenicia e procesul de scară
mică, având durată de câțiva ani, înscris într-o tradiție instituțională.
Tradiția instituțională este combinația subtilă de reguli informale și formale,
amestecul de cunoaștere tacită și explicită deja funcțional, productiv și aflat
în permanentă evoluție. Fenomenul exploatării poate apărea în absența unui
astfel de context instituțional, în care profesorul nu este mentor, iar
doctorandul este o resursă umană.
Sunt două variante de absență a contextului necesar uceniciei, una în care tradiția s-a degradat și una în care tradiția nu a existat niciodată.
României îi este specifică situația absenței tradiției.
Exploatarea doctoranzilor și post-doctoranzilor în occident are alte mecanisme ca în România. În occident acest
fenomen este rezultatul degradării tradiției sub influența propriei poveri,
exprimată prin schimbări ale valorilor în mediului extern social și cultural. O
cauză tipică a exploatării în occident este transformarea tipului dominant de
universitate către unul cu accent pe valorile pieței economice. Marketizarea
universităților e inevitabilă când ierarhiile de valori împărtășite de oameni
se dizolvă. Piața este un fenomen util numai în producția anumitor bunuri și
servicii, unde e acceptabilă o rată mare a falimentelor și apariției de noi
organizații. Pentru universități, care sunt hub-uri esențiale în funcționarea
societății civilizate, o astfel de strategie nu este utilă, ea poate fi
folosită numai pentru eficientizare internă, nu pentru a fundamenta direcția
mare strategică.
Să trecem la situația României. În absența tradiției universitare și de
cercetare și în condițiile forțării procesului de apariție a ei apar câteva
fenomene tipice, care nu există în occident:
1. Refuzul total al schimbării în comunitatea
profesori/cercetători – studenți, provincializarea de comun acord într-o
ucenicie autarhică. Nu există exploatare pentru că nu se produce nimic relevant
științific. Comunitatea este pseudo-științifică. Cu cât diferența dintre ce
face comunitatea și ce se întâmplă în alte comunități crește, apare și de dezvoltă
o tradiție conștientă a incompetenței și fraudei. Fenomenul se manifestă la
scări mai mici sau mai mari, de la grup de cercetare, la facultate, institut,
sau chiar domeniu disciplinar. Grupul nu poate evolua prin mecanisme interne.
2. Acceptarea generală a schimbării
practicilor în condiții de competență a profesorilor, măsurabilă în raport cu
standarde de producție academică. Este un caz nu foarte frecvent în România,
dar cu exemple de succes. Exploatarea doctoranzilor poate apărea numai într-o abordare
de piață a actului educațional. Grupul poate evolua prin mecanisme interne.
3. Acceptarea generală a schimbării
practicilor în condițiile incompetenței coordonatorilor. Este un caz nu foarte
frecvent în România. În astfel de situații exploatarea doctoranzilor este un
fenomen dominant. Pentru a ține la suprafață grupul incompetent toată povara
eșecului este transferată doctoranzilor. Aceștia muncesc mult pe teme
nerelavente, nu pot produce, nu au de la cine să învețe cercetarea reală. Când
susțin, tezele le pot fi respinse la nivelul superior. Dacă trec de acest nivel
au șanse mici de dezvoltare. Tensiunile sunt mocnite și acoperite prin metode
de management top-down, în special prin eliminarea celor care semnalează
situația. Grupul nu poate evolua prin mecanisme interne.
4. Acceptarea heterogenă a schimbării practicilor
atât de către coordonatori, cât și de către studenți. Acest e cazul real cel
mai frecvent. Situația e caracterizată de tensiuni interne inevitabile datorită
atitudinilor diferit. Tensiunile vin din interese diferite, strategii
profesionale diferite și sunt constructive, în sensul că permit evoluția
grupală internă. Exploatarea doctoranzilor există, dar poate fi adusă la un
minim pe cale naturală. Grupul poate evolua prin mecanisme interne.
În tabelul de mai jos aplicăm acest model pentru a comenta rolul eticii
academice.
Din cele de mai sus se observă că nu poate exista o abordare unitară în
sistem pentru a încuraja modernizarea României. Pentru cazul B soluțiile sunt
administrative de la nivel guvernamental prin restructurare, pentru cazul C
soluțiile pot fi administrative de la nivel guvernamental prin condiționarea
reală a finanțării de îndeplinirea criteriilor de performanță de către coordonatori,
pentru cazul D orice situație etică trebuie judecat personalizat, în unicitatea
ei organizațională. Nu poate avea loc o astfel de judecare fără un simț al
dreptății aristotelician, apelul exclusiv la reguli generale nu ajută. Pentru
cazul A se poate aplica un model de etică importat din occident, preferabil
adaptat în funcție de realitățile culturale românești, sau ajustat cu alte
argumente din teoria domeniului.
Închei prin a preciza că titlul a fost formulat în așa fel încât să crească
interesul pentru lectură prin captare emoțională. Problema abordată în text
este, de fapt, managementul adaptativ al sistemului de educație universitară și
cercetare în funcție de realitatea situației sale și dinamica acesteia. Fără
așa ceva disipăm resurse, între care cea mai importantă este timpul. Absența
unui gândiri nunanțate și a unui management adaptativ denotă lipsă de respect față de viețile oamenilor
din România.
marți, 23 martie 2021
Formalizarea metodei de producere a cunoașterii științifice: să fie cu măsură
O bună parte din impostura publică în domenii unde sunt necesare competențe
bine delimitate este datorată absenței know-how-ului
despre știință. Situația este inevitabilă în societatățile în care există numai
un secol și ceva de când acest domeniu se dezvoltă sub presiunea formelor instituționale
fără fond. Procesul natural de evoluție organică a comunităților științifice ara
loc la scara secolelor. În țările unde știința pare să fi crescut mai rapid
este fie datorită furtului de idei, fie datorită unor planuri de susținere
masivă din exterior. Nu există nici un interes pentru susținerea României din
exterior, pentru că ar crește costurile de control și ar micșora exportul de
creiere.
În acest condiții o soluție bottom-up
poate fi formalizarea metodei de producere a cunoașterii științifice acolo unde
există această cunoaștere tacită la scara unor grupuri, sau chiar la scara unor
organizații. Formalizarea trebuie să fie cu măsură, pentru a nu sări din lac în puț: rigidizarea
procedurală subminează creativitatea științifică. Procedurile, dacă e să fie de
folos, trebuie să fie flexibile, să permită adaptabilitate în timpul implementării
lor și să fie revizuite frecvent, la scara de timp a câtorva ani. Pe de altă
parte, în contextul unei societăți imature cultural formalizarea e bună pentru
că evidențiază locul fiecărei resurse necesare pentru producția cunoașterii
științifice și astfel nu permite deturnare textelor cunoașterii științifice
către abordări dogmatice scientiste, sau, din contră, către interpretări
textualiste relativiste, adică citirea textelor științifice ca pe niște
narațiuni. Ştiința e un exercițiu cu constrângeri foarte multe dinspre
realitate şi dinspre resurse şi instrumente și se află în permanentă evoluție:
nu poate fi nici dogmatică, nici relativă. Pentru a înțelege de ce e așa e
nevoie să fie cunoscută în mecanismele ei de producție.
În acest text prezint un exemplu de procedură flexibilă pentru scrierea
unui articol științific sursă primară. Sursele primare sunt cele în care se
raportează cunoașterea la prima mână, sursele secundare sunt sinteze focalizate
de surse primare, iar sursele terțiare sunt sinteze mai ample cu sistematizări și
dezvoltări teoretice (sub forma unor cărți).
Exemplu de procedură
1 Aspecte generale:
Producerea
de articole este o etapă importantă a procesului de producție a cunoașterii
științfice. Scrierea articolelor științifice nu este o activitate de diseminare
a rezultatelor științifice, ci pasul final de verificare independentă a
calității, validare obiectivă și stabilire a poziției cunoașterii științifice
rezultate în ierarhiile de merit agreate de comunitatea ștințifică în sub-domeniul
de cercetare respectiv. Diseminarea cunoașterii este o activitate separată,
finanțată din pachete de lucru distincte ale proiectelor, are loc îndeosebi
după publicarea articolelor științifice și se referă la transferul rezultatelor
către publicul larg și deținătorii de interese prin metode specifice care sunt
în bună măsură legate de activitățile de PR ale proiectelor și organizațiilor
de cercetare.
2
Principii:
·
Folosirea metodei
științifice la cele mai înalte standarde
·
Crearea unor seturi
de date la cele mai înalte standarde metodologice cu control al calității
pentru fiecare tip de variabilă.
·
Control al
respectării standardelor de etică și integritate academică, asigurarea
trasabilității datelor și stadiilor de elaborare a manuscriselor în toate etapele
de producție a lor, criterii transparente și anunțate în prealabil de stabilire
a autorilor
·
Eficacitate,
articolele vor răspunde scopurilor proiectelor care au finanțat producerea lor
·
Eficiență,
articolele vor fi produse într-un interval de timp rezonabil după finalizarea
contractelor care au furnizat proiectarea cercetării și seturile majore de date
în fază finală de producere.
3 Pași pentru creșterea ritmului de
producere a cunoașterii ștințifice în stadiu publicat:
1.
Pregătirea setului de
date brute într-un format publicabil în depozite on-line cu DOI agreate de
revistele științifice de cel mai înalt nivel (exemplu https://www.nature.com/sdata/policies/repositories )
2.
Citirea tiparului
general de articol specific grupului de cercetare din Anexa 1. Decizie cu
privire la structura dorită a capitolului de rezultate.
3.
Prelucrarea datelor
în acord cu ipotezele și obiectivele, identificarea rezultatelor principale și
a rezultatelor asociate de importanță secundară.
4.
Alegerea revistei
căreia îi va fi trimis manuscrisul. Citirea a 2-3 articole recente din acea
revistă pentru identificarea formatului detaliat (structura pe paragrafe a
capitolelor, numărul mediu de titluri la bibliografie).
5.
Adaptarea
structurii general de articol din Anexa 1 a procedurii pentru a se potrivi cu
formatul încurajat sau impus de revista aleasă. Decizie cu privire la forma
finală a structurii / planului articolului.
6.
Selectarea
și organizarea bibliografiei preliminare în directoare corespunzând fiecărui
paragraf major din articol, conform Anexei 1: 1 Introduction Subfield,
2 Introduction Topic, 3 Introduction Problem, 4 Methods, 5 Discussion
Comparisons, 6 Discussion Significance.
7.
Propunerea listei preliminare de autori
principali și co-autori folosind criteriile din Anexa 2 a acestei proceduri.
8.
Distribuirea către autori și persoanele care vor fi
menționate la mulțumiri a sarcinilor pentru contribuții la redactarea
articolului cu termenele lor limită.
9.
Integrarea contribuțiilor, propunerea listei finale de
autori principali și coautori, obținerea acordului final al tuturor
cercetătorilor menționați în articol cu privire la forma finală a manuscrisului
care va fi înaintat spre publicare.
Încheiere
Parcurgând procedura și anexele ei publicul larg poate sesiza cât de
departe este modul de a gândi științific de reprezentările despre știință
formate la nivel preuniversitar. E limpede din ea, de asemenea, cā nu poți
preda cu noimā despre scrierea academicā dacā nu stāpâneşti producția ştiinței
respective şi e la fel de clar cā ciclul de licențā nu se poate separa puternic
de master şi doctorat într-o universitate de cercetare avansatā. Această
separare destul de fermă în realitatea instituțională e rezultatul faptului că
multe cadre didactice nu au know-how-ul despre producerea cunoașterii
științfice la standarde internaționale. Situația este responsabilă și pentru
iluzia că multe universități din România ar putea să fie implicate în
orgnizarea ciclului de doctorat. Nu poate exista un ciclu de doctorat viabil
fără formare puternică la licență a studenților în spiritul științei ca fenomen
viu, iar aceasta nu poate avea loc fără servirea ciclului de licență de către
profesori care sunt și oameni de știință toată cariera, nu numai specialiști în
predare.
Un alt aspect care se poate observa este că ceea ce numim etică și
integritate academică este inseparabil de procesul de producere a cunoașterii
științifice. Nu poate exista o specializare abstractă în etică și integritate,
separările instituționale de acest fel deturnează atenția de la funcția acestor
standarde, care este de asigurarea calității cunoașterii științifice cu tot ce
implică ea operațional. Specializarea instituțională în etică și integritate
este bună numai dacă funcționează ca un catalizator finanțat de la niveluri
manageriale al evoluției bunelor practici în unitățile funcționale care produc
efectiv știința. Codificarea hipergenerală, care acoperă numeroase domenii
științifice, trebuie completată cu formalizări la firul ierbii, altminteri vor
fi percepute ca frâne în producție și utilizate pentru tranșarea unor dispute
locale. În particular, problema plagiatului academic este o problemă relativ
mică, undeva în lanțul de producție al științei, și nu se poate rezolva
punctual, ci numai prin creșterea know-how-ului despre știință în domeniile
respective. Profilarea ei foarte sus pe agenda publică e un mod reactiv de a
compensa absența unor abilități și competențe de fond în sistemul de educație
și cercetare.
Am discutat în acest text câteva aspecte despre formalizarea producerii
cunoașterii științifice, insistând pe disfuncția atât a absenței totale, cât și
a supralicitării. Am dat un exemplu de procedură creată recent pentru a ghida
tinerii în formare, doctoranzi și asistenți de cercetare. Cele aduse în atenția
publicului prin acest text nu sunt soluții imuabile, ci reflectă numai eforturi
de evoluție către o normalitate academică. România pare într-un moment
favorabil, putem încerca să lăsăm ceva mai bun tinerilor decât am avut noi
parte.
Anexa 1 Tiparul general al unui articol sursă primară în Centrul
pentru servicii ecologice “Dan Manoleli” al Universității din București pentru
adaptare la specificul jurnalului și al cercetării efective. Textul este în
engleză deoarece toate revistele relevante în domeniul nostru publică numai în
această limbă de circulație internațională.
Abstract (its structure is depending on the journal)
Background
…….. Scope (we present…, then why is this important for the topic)………
Conclusions
or
Main
finding (Here we show….). Sub-field and topic. Methods. Conclusions.
Introduction
Para 1 Context
1
The sub-field of research 5 short phrases, each with 2-3 citations. The
field is the outer layer of knowledge including the problem (paragraph 3). It
may be different depending on the journal. For examples phyto-stabilization in
phytoremediation journal, or ecosystem services in an environmental journal, or
effect of a class of pollutants in an toxicology or pollution journal, or
phenotypic plasticity, or modeling in other journals.
Paragraph 2a
Context 2
The specific
topic of research 5 short phrases, each with 2-3
citations. This paragraph makes the link between the sub-field and the
problem.
Paragraph
2b Methodological context. This paragraph only when the methods
add something different to the methods in the field. E.g. some innovative
experimental design, or some innovative amendments. 3-4 phrases with 2
citations each.
Paragraph 3 The problem tackled in the article. 4 phrases, each with 2-3
citations. The problem belongs to the topic (e.g. some kind of traits
specific to a particular ecosystem service belong to the traits topic, or the
role of organisms in the production of ES, depending on the journal and kind of
research). In the end the formulation of the hypotheses (one or
two, no more) or of the objectives (one or two) of the article. If the
hypotheses is complex, across many scales or along a causal chain, a figure
should be included (as in Neagoe et al. 2014).
Methods
Subchapter 1 The site
Subchapter
2 The field or
experimental design
Subchapter 3 The measured variables by types. Sub-sub
chapters for some specific techniques may be included, if it is the case.
Subchapter 4 Data processing. It may include of workflow
figure, if the processing is complex.
Results
The
order is not unique, it depends on the hypotheses or the objective. If the article reports fundamental
results the order of subchapters may be
·
Raw
phenomena sub-chapters (facts proved by tests for differences between average
values, a spatial structure of field date at some scales, a change in time,
depending on the hypotheses), and then the sub-chapters with potential causal
relations between the facts, which might explain some facts by other ones (e.g.
by correlations between variables occurring in the separate facts – facts in
soil with facts in roots, facts at individual scale with facts at plot scale).
·
Sub-chapters along the causal chain depicted
in figure 1 in the introduction, followed by subchapter with other explorations
of data to reveal their structure independent of the hypotheses, if there is
one and there is space in the article format in that journal (e.g. by
multivariate techniques).
If
the article reports applied results the order may be:
·
The
main results supporting the objective (e.g. plant cover, or plant biomass for a
new phytoremediation technique, or plant role in the production of an ecosystem
service – e.g. erosion control, or control of leaching of toxic elements)
·
Other
relevant results fine tuning the main results. E.g. the oxidative stress of
plants in the successful variants, or the co-leaching of nutrients together
with the toxic elements).
The specific structure of the Result is decided from the beginning
the manuscript writing, because it may influence the content of the Introduction
(in subfield and specific topic).
Discussion
Subchapter 1 Comparison of facts/findings with the findings of
other authors, 2-3 phrases
with 2-3 citations for each subchapter in the results.
Subchapter 2a For fundamental
articles (e.g. plant science, ecology, biogeochemistry):
·
Discussion
of the significance of the results for
future research, one paragraph for each direction of research (e.g. one for
stoichiometric traits, one for mechanical traits, one for oxidative stress, one
for integrated research).
Subchapter 2b For applied
research (e.g phytoremediation, or monitoring):
·
Description
of the TRL level of the results, up to 4. Discussion of the significance of the results for the development of techniques in
the field at higher TRL level.
·
Discussion
of potential economic feasibility of the future techniques, why the people
would farther work on this problem from economic perspective.
Subchapter 2c
For complex articles (as in environmental science, e.g. STO-TEN, or in
multidisciplinary journal, Nature Plants, Scientific Reports)
·
2a
and 2b together
The
subchapters may restrain to paragraph depending on the dimension of the article
imposed by the journal.
Conclusions
About
the hypothesis or objectives.
About
exploratory / fine tuning results, if it is the case.
About
significance of the main results for future fundamental research or for
technologies, or for both of them.
Acknowledgments
Role of each author: X.Y contributed to research design and
coordination (50%), measurement (10%), data processing (50%), article writing
(60%). The sum of all authors is 100 %. Thanks to other contributors who are
not authors, e.g. for measurements below 5%, or for a figure in the methods
with the site, etc. Recognition of projects for research design and
measurements (main project, or one extra if there are two research hypotheses
with the same large complex experiment), for finalization of some measurements
(extra project if it is the case), for data processing and article writing
(extra project).
References
No
more than 60-80 for an article, excepting for complex article (basic and
applied research together) about 100.
The
number might be shorter depending on the journal.
Raw
data
Uploaded
with DOI in a public repository, referred in the methods in the sub-chapter
about data processing.
Anexa 2 Criterii de stabilire a autorilor unui articol sursă
primară. Tabel tradus și adaptat
după informațiile disponibile la https://journals.plos.org/plosone/s/authorship
sâmbătă, 6 martie 2021
Un model complet de universitate
Criza educaţiei în timpul
pandemiei ne oferă oportunitatea să ne întrebăm ce fel de educaţie dorim.
Asupra României sunt exercitate câteva feluri de presiuni în privinţa tipului
de universitate. Presiunea economică e pentru un model antreprenorial, în
serviciul sectorului economic. Presiunea religiilor seculare e pentru un model
evoluat din cel humboldtian prin distrugerea relativistă a prestigiului
ştiinţelor moderne datorită nevoilor spirituale şi de status nesatisfăcute. În apărare
se află adepţii modelului humboldtian, în general reprezentaţi ai umanioarelor
care încă există datorită caracterului periferic al culturii noastre în raport cu
centrul care pune presiune. Marginali cu totul sunt teologii academici, al
căror rol nu e recunoscut ca relevant de nici unul din modelele mai noi. Teologii
academici ar dori universităţi de felul celor din etapa prehumboldtiană. În
acest text propun un model complet de universitate.
Ideea modelului este de a recunoaşte roluri coplementare ale tuturor
abordărilor în raport cu valorile publice folositoarea unei ţări şi cu
sectoarele instituţionale. Valorile sunt cele caracteristice unui model de om
prezentat anterior în textul Ortodoxie,
artă şi bună educaţie: cadru analitic, exemplu de aplicare. Structura şi
rolul unei universităţi după model complet este prezentată în figura 1.
Figura 1 Structura şi rolul unei universităţi
complete. Modelele antreprenorial şi humboldtian nu au valoare strategică şi
funcţionează la nivelul tactic al unor unităţi funcţionale, fiind subsumate unei
strategii bazate pe un model complet de om.
Comentarii:
·
Soluţia
instituţională în sistemul naţional de educaţie pote fi cu trei-patru
universităţi complete şi o populaţie de altele cu structuri mai simple,
calibrate pe resursele disponibile şi standarde internaţionale de funcţionare.
·
Există
două tipuri de riscuri totalitare: teocratic şi tehnocratic (scientist,
epistocratic). Cel actual pentru România este riscul epistocratic al modelului
antreprenorial cuplat cu corectitudinea politică din unele universităţi
occidentale rezultată din evoluţia disfuncţională a modelului humboldtian.
Adoptarea explicită a unui rol complet de universitate în România minimizează
aceste riscuri.
·
Modelulul
complet de universitate deja există în România datorită jocului de forţe
geopolitice şi culturale, prin poziţia de interfaţă a ţării noastre, dar este
considerat disfuncţional. În realitate ele e disfuncţional pentru că nu face ce
ar trebui, nu din cauze structurale. Se poate cu uşurinţă adopta strategic
explicit un astfel de model şi pune presiune pentru ridicarea standardelor şi
îndeplinirea funcţiilor reale ale tuturor unităţilor funcţionale ale
universităţilor, limitând preocupările pentru alte nişe (extinderea ideologică
a ştiinţelor spre zone existenţiale şi a teologiei spre nişe practice locale)
posibile datorită lipsei de concentrare pe performare maximă în nişa proprie.
·
Limitarea
tendinţelor totalitare ştiinţifice şi religioase se face de către umanioare.
Umanioarele sunt centrale epistemic în modelul complet de universitate,
operează pe întreg gradientul unicitate – universalitate, metaforic – formal,
din ele au evoluat istoric şi teologia academică şi ştiinţele moderne şi
continuă să joace rolul de punte potrivită pentru dialogul dintre cele două
prin toate ramurile sale (filologie, istorie, filosofie).
·
În
modelul complet teologia academică are obligaţia să fie la curent cu tot ce
există la zi în zona umanioarelor şi a ştiinţelor moderne, să se actualizeze în
demersurile de interpretare cu cosmologia la zi. Facultāțile de teologie ar putea
avea prin restructurarea ciclului de licenţă, sau prin cicluri de master
speciale, o iniţiere în ştiințe, filosofie şi arte pe fond, urmate de o
înţelegere teologicā a lor ulterioară. În forma actuală apar tensiuni datorită
neînţelegerii mizelor modelului humboldtian, perceput numai ca responsabil de
depăşirea modelului vechi universitar teocentric depăşit istoric. În loc de un
model teocentric se poate evolua spre unul atoate-susţinător, numit aici
complet.