Noi

Noi

vineri, 5 iunie 2015

Puterea cuvântului şi a fi profesor

„Puterea cuvântului este o expresie cu propria ei putere. Ca purtător de sens este o metaforă, un hibrid de prima generaţie din nişte soiuri de cuvinte importante, putere şi cuvânt. Referentul acestei metafore are în vedere capacitatea de a influenţa deciziile oamenilor utilizând cuvintele, dar nu la modul generic, ci printr-un mic text sau o cuvântare apelând la mijloacele persuasiunii cu toate dimensiunile ei raţionale şi emoţionale.

Sensul ei potenţial însă, adică ce ne poate reverbera maximal expresia în minte, poate fi mult mai larg, nu doar cel constrâns de exigenţele empirice ale referentului descris mai sus. A explora sensul potenţial este folositor pentru a vedea ce pierdem eventual dacă rămânem în capcana referentului de zi cu zi. Pe această bază vom şti unde sunt mutaţiile potenţiale pentru schimbarea practicii utilizării unei expresii. Prin aceste mutaţii se manifestă capacitatea noatră de a crea, de a contribui la mişcarea culturii şi prin ea la mişcarea lumii.

De obicei intrăm în astfel de explorări ale fundamentelor înţelesului prin intuiţii sau observaţii empirice rezultate dintr-un brainstorming. Apoi le sistematizăm şi le prezentăm raţional, nu în ordinea genezei, cum se spune, ci în ordinea întemeierii, adică a unei scheme de argumentare asezonată cu elemente de persuasiune apelând la emoţii elevate (elemente de stil) astfel încât să aibă o putere cât mai mare de influenţare a celorlalţi, aceştia să le accepte şi să ducă ceva din ce am scris sau spus mai departe prin ei înşişi.

Observaţie empirică: nimeni nu spune că puterea cuvântului se referă şi la utilizarea termenilor masă şi energie în discursurile ştiinţifice. Şi totuşi se construiesc bombe atomice şi centrale nucleare folosind aceste cuvinte.

Intuiţie: cuvintele şi ce se poate cosntrui cu ele sunt doar resurse pentru un om, părţi din proiecte ale acestuia.

S-ar părea că atunci când credem că o propoziţie se referă la o stare de fapt despre nişte obiecte ca într-o oglindă, adică folosim o teorie a adevărului prin corespondenţă (atomul e format din nucleu şi electroni , Dumnezeu a creat lumea în şapte zile, etc ) nu ne mai apare în prim plan puterea cuvintelor, ci ne ducem direct la puterea care rezultă din utilizarea stării de fapte pe care o considerăm reală.

Cine nu acceptă realitatea acelor propoziţii nu le poate folosi în proiectele personale. Nu cred în propoziţiile mecanicii şi termodinamicii, nu o să fac automobile, o să merg pe jos sau cu calul. Nu cred în adevărul propoziţiilor din texte sacre, nu o să am o un mod de viaţă spirituală caracteristic comunităţilor respective.

Dar n-am nevoie de propoziţiile termodinamicii ca să am o viaţă spirituală într-o comunitate religioasă. Şi n-am nevoie de propoziţiile din textele sacre ca să îmi repar maşina de spălat când se strică.

Tratăm cuvintele ca pe un geam transparent prin care vedem realitatea. Dar cuvintele nu sunt un unic geam transparent ca o sferă a lumii personale sau grupale. Ele alcătuiesc ferestre, ca într-o casă. Ferestrele sunt într-o anumită ordine în casă, nu le pun pe podea decât la o instalaţie de artă contemporană. Nu le pun pe toţi pereţii camerei. Sunt mai mici la mansardă şi mai mare la living. Între ele se află pereţi. Ş.a.m.d

Fără geamuri n-am vedea realitatea. Puterea aceasta invizibilă a cuvântului, geam cu geam, pare a fi puterea gândirii raţionale locale, regionale, pe domenii de preocupări ale existenţei noastre (domenii ştiinţifice, religii). Aici adevărurile prin corespondenţă sunt indiscutabile. Când te uiţi pe geam afară nu te gândeşti la geam.

Puterea cuvântului obţinută printr-un efort de reflexie se bazează pe relaţii între ferestre şi camere, pe arhitectura gândirii, pe structuri observate. Este o putere rezultată din evidenţierea coerenţei între domeniile realităţii observate prin ferestre, o coerenţă între diversele relaţii de corespondenţă observate.

Filosofia se ocupă în bună parte cu situaţia acestor geamuri, unul câte unul, dar şi cu situaţia ferestrelor ca părţi din casa gândirii. Sunt atât de transparente cum credem la prima impresie ? Ce se întâmplă când se sparg ? Cine construieşte geamuri şi prin ce metodă ? Cine plăteşte spălatul şi schimbatul ? Se pot spăla şi pe dinafară, pe partea cu realitatea, sau numai pe dinăuntru ? Unde sunt aşezate ? Unde e mai bine să fie aşezate ? Ş.a.m.d

Puterea cuvântului rezultă aşadar explicit, conform sensului de dicţionar, din puterea artei scrisului şi vorbitului, iar implicit, conform sistematizării unor observaţii empirice şi intuiţii, din puterea gândirii raţionale. Mai rămâne ceva pe lângă acestea care dau forţa omului ?

Puterea cuvântului este atât de mare că te şi sperii. Nu mai miră pe nimeni că unii spun într-un anumit context şi cu un anumit folos că la început a fost cuvântul cu majusculă.

În măsura în care puterea cuvântului unui om este limpede corelată cu faptele acelui om atunci el poate fi profesor.


____


Când am scris acest text mi-am adus aminte de profesorul Mihail-Radu Solcan. Îl dedic memoriei dânsului.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu