Noi

Noi

marți, 2 iunie 2015

Putere, lideri şi "dezvoltare durabilă"

Situaţiile de criză, când deciziile trebuie luate în timp aproape real, arată limpede că organizaţiile statale, ca o orice organizaţii, sunt proiecte de acţiune ale liderilor lor în care toţi ceilalţi membri ai organizaţiei sunt resurse umane pentru lideri.

Că liderii îşi asumă sau nu ori în ce măsură îşi asumă scopuri preexistente stipulate în sisteme de reguli constituţionale, că aceste scopuri reflectă agenda tuturor cetăţenilor sau mai degrabă interese personale şi grupale ale celor din elită, că şeful statului are mai multă sau mai puţină putere efectivă în mâinile lor, o parte rămânând altor oameni din organizaţie (altor puteri), că se dezvoltă sau nu un sistem de proceduri prin care la o anumită scară de timp influenţează formulare scopurilor asumate de lideri şi cine sunt liderii ca atare sunt doar detalii. Niciodată liderii nu vor fi cetăţenii, iar afirmaţia că puterea aparţine poporului este un instrument normativ retoric de maximizare a producţiei organizaţiei statale prin motivarea cetăţenilor cu un anumit nivel cultural să dezvolte şi să producă ceva care să fie preluat parţial de către stat prin sisteme de taxare.

E clar că unităţile selecţiei la nivel global sunt sisteme formate din lideri de stat cu resursele lor umane şi neumane. Esenţial este conceptul holist de stat, nu statul ca sistem de instituţii publice. Acest concept holist asigură coeziunea unităţii selecţiei şi graniţele ei bine delimitate faţă de alte state, în absenţa căreia competiţia şi selecţia n-ar exista.

În aceste condiţii conceptul de "dezvoltare durabilă" ca ideologie globală nu este decât una dintre ideologiile păcii, un program cu efecte de permeabilizare a graniţelor şi anulare a posibilităţii selecţiei între state, o ideologie a cărei precaritate ştiinţifică în calitate de teorie globală de dezvoltare cu sursa culturală în anumite state este pusă în lumină de problemele de securitate, de pregătirile evidente pentru un eventual război. Nu e nimic ştiinţific într-o astfel de pseudoteorie cu accente ecocentrice şi radicalisme verzi şi egalitariste asociate ei. Este o ideologie politică originând într-o anumite zonă a planetei, la fel ca altele, cu adepţii ei şi o anumită legitimitate globală prin deciziile organismelor ONU. Odată cu dispariţia ONU ar dispărea şi ea.

Din câte pot să îmi dau seama conţinutul ştiinţific al chestiunii dezvoltării durabile, perenitatea problematicii, se poate recupera în termenii sistematizării cercetării relaţiilor dintre sistemele naturale şi cele socio-economice ca activitate descriptivă, decuplată de scopuri politici exprimate normativ, dar care să dea seama de modul de atingere a scopurilor aşa cum sunt ele în funcţie de resursele şi serviciile naturale produse la diferite scări spaţio-temporale. Aici locul ecologilor este clar, doar ei pot oferi o perspectivă relevantă asupra proceselor cuplate abiotic biologice care susţin producţia de servicii naturale.

Conţinutul instituţional va rămâne cel reflectat în reglementările existente de nivel operaţional (arii protejate, etc), dar fără o legătură puternică cu dezvoltarea statului ca atare. Rămâne o componentă a securităţii statului, statul pur şi simplu depinde de funcţionarea sistemelor naturale într-un mod pentru înţelegerea căruia ecologia este extrem de relevantă. Se poate face un business serios în această zonă. Ce nu se susţine este doar relevanţa politică holistă generală, în orice vremuri, a acestor demersuri. “Sustainability science” rămâne utilă de cunoscut ca abordare contingentă, episodică istoric, cu relevanţă actuală pentru managementul strategic al capitalului natural în contextul instituţional actual global şi mai ales european, dar nu ca direcţie strategică de dezvoltare a unei discipline ştiinţifice.

Cât despre caracterizare ştiinţifică a evoluţie a sistemelor socio-naturale de state asta mi se pare mai degrabă o chestiune inteligibilă prin prisma teoriilor evoluţiei culturale, a evoluţiei instituţiilor, aflate acum abia în fază incipientă de integrare a puzderiei de abordări economice, sociologice, din teoriile politice şi din filosofia politică. Dar direcţia fertilă din punct de vedere ştiinţiic aceasta cred că este, nu cea a “sustainability science”, o un demers cu miză politică pozitivă din punct de vedere al păcii globale, dar fără consistenţă ştiinţifică după cum arată realitatea permanentă a tentaţiilor beligerante.


Dacă omenirea va ajunge să nu mai practice războiul va fi din alte cauze, nu ca rezultat al aplicării ştiinţei durabilităţii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu