Noi

Noi

joi, 5 decembrie 2013

Opiniile mele despre proiectele Roșia Montana și cele cu implicații energetice

Dragi studente și studenți,
Azi la grupa de la 12 la 13 iarăși am avut parte de o dezbatere excepțională, în care Gabriela ne-a adus în atenția și probleme din titlul acestui e-mail.
Am fost întrebat care este opinia mea.
Opiniile mele au fost exprimate public și vă invit să le cititți pe toate și comentariile la ele, multe cu răspunsuri din partea mea în adevărate dezbateri on-line.
După citirea acestor articole și a tuturor comentariilor vă rog să formulați întrebări suplimentare punctuale la care vor răspunde punctual.
Primul articol observă că la rădăcina problemei este că s-a trecut direct la evaluarea impactului de mediu, fără etapa de evaluare strategică de mediu:
Acest articol a fost publicat și în revista Infomediu Europa. De la el am dat drumul la o petiția on-line aici:
În urma acestui articol a rezulatt că de fapt se mai face și SEA la strategii miniere și energetice, dar numai la cererea Comisiei Europene. Așa am intrat în contact cu dl Nistorescu, cel care făcuse SEA la strategia energetică, dar fără să atingă problema gazelor de șist.
O problemă corelată cu modul de a concepe soluțiile la proiectele în discuție este cea a drepturilor de proprietate asupra capitalului natural, articol aici:
Pentru a înțelege problema protestelor este esențial de asemenea să facem distincția dintre ecologie și ecologism:
Acum un articol de reacție rapidă imediat după declanșarea protestelor de stradă contra proiectului Roșia Montana este aici:
Acesta din urmă a avut impact mare, fiind preluat în revista presei de site-ul Europa Liberă:
Am avut curiozitatea să mă uit pe bursa din Toronto să văd ce s-a întâmplat imediat după proteste cu acțiunile companiei. Găsiți un articol speculativ cu privire la aceste chestiuni aici:


În dialog permanent pe forumul comentariilor cu protestatarii mi-am dat seama de buna credință a lor și m-am întrebat ce îi motivează atât de mult în condițiile în care nu au cunoștințe foarte multe despre proiect. Am formulat un răspuns posibil aici:
Apoi mi-a mai venit o altă idee de intepretare a motivației protestelor, când manifestațiile s-au decuplat practic de problema Roșia Monta, găsiți ideea dezvoltată aici:
În fine, în ultimul articol pe chestiunea asta am făcut o corelația între protestele de diverse feluri în context geopolitic:
De ce am scris toate acestea când nu este nici ISI nici altceva relevant științific ? Aici găsiți semnificația acestor contribuții ca membru al societății civile, cum este fiecare cetățean, deci și fiecare dintre voi:
În încheiere vă mulțumesc pentru ocazia pe care mi-ați oferit-o de a vă scrie acest mesaj, pe care altminteri nu l-aș fi scris. Fiecare își trăiește sau nu viața civică așa cum crede mai bine.
Mult succes ca ecologi și cetățeni, ca promotori avizați și toleranți ai valorilor în care credeți

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu