În acest text despre situația
mentalităților în facultățile de științe ale naturii, vieții și pământului pun la dispoziția publicului o parte
din raportul
“Biologia ca formă a culturii” al proiectului RENASCENT SP-C2005-PO4, Programul de reformă
al Universităţii din Bucureşti, publicat la Editura Ars Docendi în 2008,
disponibil aici. Proiectul a fost scris în 2006 de un
grup de profesori și studenți.
Mentalităţile sunt în strânsă
legătură cu ponderea şi calitatea relaţiilor informale dintre membrii unei
comunităţi, deşi nu complet determinate de acestea. Apartenenţa la o reţea
informală sau alta influenţează mentalităţile persoanelor. Prin urmare acţiunea
la nivelul reţelelor informale este o cale de a influenţa mentalităţile. Iată
de ce ne vom concentra în continuare discursul pe chestiunea relaţiilor şi
reţelelor informale.
Reţelele informale sunt
inerente oricărei organizaţii (Albanese 1998), la nivelul lor luându-se decizii
în interes privat dar care au implicaţii organizaţionale. Reţelele informale
trebuie acceptate şi promovate alături de cele formale (Vlăsceanu 2002),
deoarece cultul raţionalităţii distruge intuiţia, implicarea şi simţul moral.
Acest lucru biologii îl ştiu de mult timp. Iată un citat din Darwin care
susţine această afirmaţie :
"firea mi s-a schimbat în timpul ultimilor douazeci
sau treizeci de ani [...] Mi se pare că mintea mi-a devenit un soi de maşină,
bună să extragă legi generale dintr-o mare mulţime de fapte, dar nu pot concepe
de ce această facultate a cauzat atrofierea numai a acelei părţi din creier de
care depind placerile si gusturile mai subtile [...] dacă ar fi sa îmi
retraiesc viaţa, mi-aş face o regula să citesc poezii şi să ascult muzică, cel
puţin o data pe saptamană. [...] Pierderea acestor gusturi este o pierdere a
fericirii; ea ar putea dauna inteligentei noastre sau mai probabil caracterului
moral deoarece slabeşte capacitatea emotivă a naturii noastre."
Ştiinţa este aşadar foarte
importantă pentru o societate, dacă dorim o putem considera şi fundamentală, ca
artificiu retoric, dar în acest sens slab toate formele culturii sunt
fundamentale. Rezultă de aici că studentul [1] în ştiinţe trebuie să aibă acces şi
la celelalte forme ale culturii, cum sunt istoria propriei discipline,
filosofia ei, sau discipline sociale cum sunt cele manageriale şi ale
comunicării.
În cadrul organizaţiilor în
care procesul de producţie presupune manifestarea creativităţii este necesară
dezvoltarea de structuri informale care să faciliteze comunicarea între
cercetători şi să consolideze încrederea atât de necesară funcţionării
echipelor interdisciplinare. O organizaţie de cercetare are o structură mai
informală decât cea a unei organizaţii care produce altceva, ceea ce o face
însă mai vulnerabilă la dezvoltarea de structuri informale neadecvate, şi la
menţinerea lor odată ce au apărut (Iordache, 2005). Ştiinţa are prin urmare un
potenţial de autosubminare dacă devine fundamentalistă, intolerantă în raport
cu alte tipuri de discurs.
Unul dintre rolurile cheie
care trebuie exercitat de manager este de a experimenta structuri informale şi
de a le selecta pe cele mai potrivite pentru atingerea scopurilor organizaţionale
(Weick 1988 apud Vlasceanu 2002).
Situaţia în științe ale naturii, vieții și pământului
Într-o facultate calitatea
procesului didactic şi a celui de cercetare depinde atât de profesori, cât şi
de studenţi, masteranzi şi doctoranzi. Pe de altă parte, ea depinde atât de
regulile formale, cât şi de cele informale.
În matricea de mai jos sunt
prezentate tipurile de relaţii interpersonale care se manifestă în cadrul
procesului de învăţământ conform tipologiei simplificate menţionate în
paragraful anterior.
Relaţii |
Formale |
Informale |
profesor – profesor |
xxx |
xxx |
student – student |
x |
xxxxx |
profesor – student |
xxxxx |
x |
Legendă : numărul de semne « x » indică ponderea relaţiilor formale faţă
de cele informale (comparaţie pe orizontală) sau a celor profesor-profesor faţă
de student-student şi profesor-student (comparaţie pe verticală). Evaluarea
este semicantitativă. Zonele gri închis marchează relaţiile pe care vrea să le
modifice în mod direct proiectul, iar cele gri deschis relaţiile care credem că
se vor modifica indirect în urma modificării primelor.
Fiecare dintre tipurile de
relaţii prezentate în matricea de mai sus poate ridica probleme care trebuie
rezolvate. Nu ne propunem aici să facem o analiză exhaustivă, ci dorim doar să
evidenţiem următoarele aspecte :
· Ponderea relaţiilor informale
profesor-student în raport cu cele formale este redusă. Dar un profesor nu
poate funcţiona ca maestru iar studentul ca discipol, conform idealului
academic (Pânzaru 2004) în absenţa unor relaţii informale de bună calitate. Calitatea de maestru a
profesorului nu poate fi impusă formal. Ea poate fi doar delimitată formal,
lăsând cadrului didactic un spaţiu de manevră în care el să se manifeste. Şi
poate fi promovată formal prin recrutarea unei resurse umane corespunzătoare,
educarea ei ulterioară şi prin încurajarea deschiderii culturale a studentului.
· Diversitatea grupurilor
informale este foarte redusă, ceea ce face ca procesul de selecţie managerială
a celor mai performante din punct de vedere organizaţional să nu mai poată avea
loc.
· Relaţiile informale pozitive
consolidează încrederea, fără de care eficienţa relaţiilor formale este scăzută.
Relaţii informale pozitive bazate pe valori de un anumit tip sunt compatibile
doar cu relaţii formale bazate pe valori de acelaşi tip. Aşadar prin
facilitarea dezvoltării de relaţii informale bazate pe valori compatibile cu un
proces didactic de calitate se poate facilita acceptarea unui tip de relaţii
formale. Cadrul formal conceput ca optimizator dar aplicat pe o structură
informală inadecvată nu poate duce decât la eşec (Ibrahim şi Galt 2002).
În concluzie, problemele identificate sunt:
·
Ponderea relaţiilor
informale student-profesor este prea redusă.
· Relaţiile informale
student-student şi profesor-profesor tind să nu fie întemeiate pe valori
compatibile cu un proces de învăţare [2] de calitate.
În relaţiile formale se acordă o valoare prea mare ştiinţei
în raport cu alte forme ale culturii, ceea ce afectează calitatea relaţiilor
informale.
Bibliografie
·
Albanese, R. (1988):
Management, South-Western Publishing Co., Cincinnati
·
Darwin, C., 1957, în Autobiografie, inserată în “Originea Speciilor”, Ed. Acad. RPR, Bucureşti
·
Ibrahim, G., V. Galt,
2002, Bye-Bye central planning, hello market hiccups: institutional transition
in Romania, Cambridge Journal of Economics, 26(1), 105-118
·
Iordache, V., 2005,
Communication in transboundary and transdisciplinary projects, în Bloesch și colab. (editori)
IHP-VI / Technical Documents in Hydrology No. 75, UNESCO, Paris, disponibil aici.
·
Pânzaru, I., 2004,
Introducere, în Popescu, S., Brătianu, C. (coord.)., “Ghidul calităţii în
învăţământul superior”, Ed. Universităţii din Bucureşti, 4-8
·
Vlăsceanu, M. (2002): Organizaţiile şi cultura organizării, Ed. Trei, Bucuresti
· Weick, K. E. (1988): Enacted sensemaking in crisis situations, Journal of Management Studies, 25: 305-317
Note
[1] De
fiecare dată când folosim termenul « profesor » şi termenul
« student » trebuie înţeles că ne referim la « profesori sau
profesoare » şi la « studente sau studenţi ». Identificarea unor
soluţii stilistice care să nu mai implice discriminări de gen credem că ar
merita o discuție în sine.
[2] Prin învăţare
înţelegem aici atât atât procesul prin care o persoană învaţă de la altcineva
(misiunea studentului), cât şi procesul prin care o persoană învaţă o altă
persoană (misiunea profesorului).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu