Noi

Noi

marți, 2 mai 2017

Dezvoltarea ecologiei sistemice și științei durabilității în România

În România abordarea holistă / sistemică în ecologie are o formă conceptuală hibridă rusesc-occidentală. Sursele principale ale discursului teoretic actual sunt școala având ca origine pe fondatorul biogeochimiei, Vernadsky, și contribuția teoretică a fraților Odum.

Cercetătorii ruși se delimitează de conceptul american de ecosistem, folosind pe cel de biogeocenoză ca unitate de organizare a biosferei (Levit 2014). Între conceptul lui Tansley de ecosistem și cel de biogeocenoză sunt diferențe conceptuale importante, iar conceptul de ecosistem actual manifestă o divesitatea destuld e mare pe plan internațional. Biosfera lui Vernadsky nu e un sistem biologic, ci mai aproape de ceeea ce numim noi ecosferă.

Observații

·         Vernadsky, a avut convingeri anti-comuniste, fiind implicat în rezistența anti-bolșevică în 1917 (Levit 2014 în Schwarz și Jax 2014, link). Deoarece nu a putut obține în occident finanțare pentru programele sale uriașe de cercetări biogeochimice s-a întors în Rusia sovietică, unde a primit finanțarea necesară. În perioada marii terori din anii 30 călătoarea în numeroase țări occidentale și publica în străinătate. La noi există la BCU o singură ediție a lucrării Biosfera din 1926, o traducere în limba franceză din 1929 (Unitatea Centrală 51863)
·         Fondatorul abordării holiste în paradigmă rusă și o figură dominantă în educația academică rusească actuală, a lansat și conceptul de noosferă, sferă a înțelepciunii, a rațiunii, pe lângă cel de biosferă ca entitate similară celei de teoria Gaia a lui Lovelock din occident. Conceptul de noosferă e o piesă centrală în formularea rusească a politicilor de dezvoltare durabilă (link).
·         Opera lui Vernadsky e aproape ignorată în literatura occidentală, atât pe direcția biogeochimiei, cât și pe direcția argumentării teoriilor de dezvoltare durabilă. Din perspectiva cercetătorilor din sfera de influență a fostei Uniuni Sovietice el e un precursor al abordărilor holiste occidentale (link), însă dat fiind că aproape nimeni nu se revedincă direct de la Vernadsky (nici măcar Schlessinger, autorul celor mai cunoscute manuale de biogeochimie în occident) e foarte dificil de cuantificat  influența sa (Levit 2014).

Accentul pe importanța organizării raționale top-down a societăților în relație cu mediul natural e prezentă atât la H. T. Odum, cât și la Vernadsky și se regăsește în modul de concepere a politicilor publice în România. Acest mod de abordare este criticat în occident:

·         "Clearly Odum saw himself as the prophet. His personal allegory, although eccentric, highlights how scientist can build their experience of social relations and social action into their science." Istoria abordării tehnocratice energetiste a lui H.T. Odum pentru controlul societăților (adică exclusiv pe baza fluxurilor de substanță și energie, fără luarea în considerare a proceselor sociale), este analiză într-un articol de Taylor (1988).
·         "In systems research there is frequently no strict distinction between a logical-mathematical systems object and its practical representation by a physical or technical object. [...] One example of this would be to plan and design landscapes or conservation areas in terms of matter and energy flow models in order to fulfill politically motivated environmental objectives. Such technocratic notions are subject to criticism in ecology, and rightly so.” (Becker și Breckling 2014 în Schwarz și Jax 2014).

Școala românească de ecologie se află, așadar, pe traseul filiațiilor culturale orient-occident. Vernadsky, de exemplu, are și lucrări mai filosofice despre timp (în contextul discutării vechimii proceselor biogeochimice) în care face referie la abordarea indiană antică și e citat de un autor indian contemporan. Se pare că nu era un adept al ideii timpului cu moment zero, cum ar fi big-bang-ul.

Deoarece ecologii din România nu sunt sub un impact cultural atât de puternic ca cele două comunități științifice care tind să nu se citeze reciproc, cea rusească și cea occidentală, fiind influențați în acest moment de amândouă tradițiile, de cea rusă istoric, iar de cea occidentală prin procese în derulare, există potențialul predării critice a întregului spectru de abordări. Nediscutarea unor idei științifice pe criterii politice sau de separare culturală nu poate fi o soluție din perspectiva obiectivității actului de cunoaștere.

O posibilă abordare ar putea fi următoarea :

1.      predarea comparativă a tuturor conceptelor de ecosistem / biogeocenoză cu indicarea modului de interpretare a noțiunii (realism naiv - reificare a unor entități din natură, abordare analitică a unor procese reale din natură fără reificarea obiectelor ecologice, abordare structuralistă de stil german cu separarea clară a obiectelor matematice de partea din lume în care se fac măsurătorile), cu indicarea soluției românești conceptuale și de interpretare, a modificării ei în timp, și a felului în care fiecare soluție a avut un impact în termeni de publicații relevante internațional.
2.      predare comparativă a tuturor modalităților de a cupla ecologia cu teoria generală a sistemelor și abordările teoretice derivate din ea, cu indicarea produselor științifice caracteristice, a complementarității lor din punct de vedere al contribuției la dezvoltarea cunoașterii și a tendințelor actuale pe plan internațional. Locul abordării românești în acest context și la ce rezultate publicate internațional a dus ea.
3.      predarea comparativă a tuturor soluțiilor de concepere a planurilor de de dezvoltare durabilă, de la forma implicită americană (nu au o strategie), la ce britanică, europeană, spre cea rusească, eventual de investigat și asiaticii ce pun sub acest concept general. Evidențierea influenței specificului cultural / spiritual / ideologic / social național asupra modului de argumentare și a conținutului acestor planuri.


Contribuțiile predecesorilor

Este un moment potrivit pentru a evidenția contribuțiile predecesorilor noștri. Nu e vorba de o importanță comemorativă, ci de una strategică, ne interesează pe toți cum se va dezvolta mai departe școala noastră.

În două vorbe contribuția Profesorului Botnariuc este, după părerea mea, preponderent în privința cercetării fundamentale, iar cea a Profesorului Vădineanu preponderent în privința asistării deciziilor cu privire la mediu și a construcției instituționale.
De munca fondatorului școlii de ecologie de la București se leagă în prmul rând următoarele:
·         aducerea în cultura română a teoriei darwiniene, a problematicii biologiei teoretice (conceptul de specie, organizarea lumii vii), a aplicațiilor teoriei generale a sistemelor și altor teorii generale în ecologie, păstrând interpretarea proceselor ecologice și în termeni naturaliști tradiționali.
·         dezvoltarea taxonomiei și sistematicii pe plan local.
·         organizarea generală a cercetării unor ecosisteme acvatice din Delta Dunării și inițierea cercetărilor din lunca Dunării.
·         popularizarea cunoașterii biologice și ecologice în România într-un spirit naturalist, darwinian.

De munca Profesorului Vădineanu se leagă până acum în primul rând următoarele:
·         aplicarea principiilor analizei sistemice în varianta cu sisteme de ecuații liniare în cercetarea ecosistemelor acvatice din Delta Dunării. Primele eforturi de introducere a rigorii statistice în prelucrarea datelor și de interpretare formală, matematică, a proceselor ecologice.
·         organizarea generală a cercetărilor din lunca Dunării cu accent pe cercetarea aplicativă și asistarea deciziilor în vederea restaurării.
·         propunerea unui model teoretic structural și funcțional al sistemelor socio-ecologice cu accent pe implicațiile pentru managementul dezvoltării, parțial aplicat în proiectarea unor strategii de dezvoltare durabilă.
·         organizarea contribuției românești la rețeaua ecologică de cercetare ecologică pe termen lung.
·         construcția instituțională a școlii de ecologie de la București, integrarea școlii în rețele europene de cercetare aplicativă și asistare a deciziilor.
·         contribuții majore la construcția planurilor, politicilor și a unor proiecte relevante pentru managementul diversității biologice și ecologice în România.

Dincolo de preferințele personale ale acestor Profesori, conform darurilor lor, este foarte posibil ca accentul pe cercetare și popularizare în cazul Profesorului Botnariuc să reflecte și presiunea condițiilor social-politice din vremea sa, care nu permiteau implicarea unei persoane cu preocupări științifice solide în construcția instituțională și proiectarea planurilor și politicilor la scara României.

În cazul Profesorului Vădineanu este foarte posibil ca accentul mai scăzut pe cercetarea fundamentală să reflecte situația precară instituțională, care limita calitatea și publicabilitatea rezultatelor, și percepția generalizată a crizei de mediu, care genera o cerere de asistare a deciziilor în acest domeniu.

Cert este că în acest moment avem o tradiție de cunoaștere ecologică teoretică având nevoie de actualizare și apariție a unor cercetări înscrise în tendințele actuale la nivel planetar, o infrastructură instituțională mult mai bună, care permite și reinițierea cercetărilor fundamentale, și o bază excelentă pentru implicarea în cercetările aplicative direct relevante pentru asistarea deciziilor.

Este foarte posibil ca în următorii ani să asistăm la echilibrarea balanței între cercetare și construcție instituțională și asistarea deciziilor, reflectată în fluxul de proiecte și de publicații internaționale.


Direcții strategice de dezvoltare a ecologiei sistemice în România

Tabelul 1 mai jos sintetizează aceste direcții. Dezvolt mai joc câteva idei în legătură cu cercetarea fundamentală.

Până la liberalizarea vieții democratice din Rusia o cooperare cu ei pe paradigma lor e imposibiliă. La ei rolul ideologic al tradiției e cu mult mai puternic decât la noi, iar ideea unei gândiri critice e o glumă. Lucrurile sunt derapate spre holisme de stat cu nuanță mistică. S-ar putea organiza sub egida Academiei și/sau a UB o conferință internațională, sau un workshop exploratoriu, dacă se lansează din nou competiții pentru astfel de proiecte.

În acest moemnt evaluarea contribuției din Rusia se poate face doar pornind de la produse care deja există și au fost traduse sau există literatură secundară. Mi se pare că se poate vedea ceva valoros care nu se regăsește în abordarea ocicidentală, și anume că avem de a face cu o atât de mare complexitate încât speranța că am putea scoate niște modele care să descrie esențialul lumii naturale e iluzorie. Din acest punct de vedere strategia elaborării unor modele homomorfe e greșită, aceste modele structurale sunt inevitabil doar parțiale, mereu scapă ceva. Asta nu înseamnă renunțarea la principiile metodologiilor vechi de identificare a sistemului, ci doar să realizăm faptul că nu se pune problema să avem un model corect în genere. Modelul va fi atunci dimensionat mai flexibil, în funcție de problemele și resursele efective.

Cu cele de mai sus probabil că ce s-a epuizat ce poate prelua din abordarea din Rusia fără a vedea ce fac efectiv acum. Mai departe miza e cum să construim o cercetare care să dea seamă de această complexitate enormă, intractabilă strict vorbind (și care împinge la poziții spiritualizate inclusiv în zona științei în Rusia, imposibil de dizlocat la ora actuală prin argumente de tip științific, pentru că susțin interese geopolitice).

Pentru construcția unei cercetări fundamentale este nevoie de un model teoretic în permanentă dinamică, pentru că el e extras din cunoașterea la zi empirică. Nu pornești doar de la idei, ci mai ales de la fapte, de la articole sursă primară. Primul pas e formularea unui astfel de model, sau a mai multora în competiție, câte persoane sunt interesate și au viziuni diferite. Aceste prime modele teoretice trebuie să arate explicit relația cu tradiția noastră, a rușilor și cea occidentală de modelare teoretică.

Pentru construcție este nevoie și de o metodologie de implementare, care va fi inevitabil parțial implementată, pentru că nu avem în România forța de a face ceva comprehensiv. Metodologia poate avea o parte de structură generală, iar direcțiile operaționale pot fi conturate în funcție de competența dovedită a cercetătorilor, în ce privește specii anume, procese, etc. Ideile cheie care ne interesează în partea generală sunt cea model structural cu complexitate minimală pentru a da seamă de funcționarea unor compartimente țintă și ideea de cuplare a modelelor unor procese de scări diferite prin modele de cuplare între variabile măsurabile la diferite scări.

Toată această construcție poate fi o piesă alături de alte abordări din comunitatea ecologilor români, iar viabilitatea fiecăreia se va judeca după contribuția științifică și modul de susținere a rezolvării unor probleme aplicative, concrete, ale oamenilor.


Tabelul 1 Direcții strategice de dezvoltare ale ecologiei sistemice în România

Obiectiv strategic
Obiectiv tactic
Cercetare fundamentală 
Consolidarea abordării holiste / paradigmei ruse în ecologie și teoriile evoluției
Reluarea colaborărilor personale și instituționale cu reprezentanții actuali ai școlii holiste ruse, dezvoltare de proiecte bilaterale și multilaterale în spațul ex-sovietic în care s-a păstrat această tradiție de cercetare.
Dezvoltarea competenței pentru modelarea imatematică  a proceselor structurale de ansamblu a sistemelor ecologice pe ramura holistă occidentală Patten / Odum / Jorgensen, colaborarea personală și instituțională cu continuatorii acestor direcții de cercetare, dezvoltarea de proiecte comune
Consolidarea avantajelor competitive în cercetarea unor procese de complexitată mai mică decât cele de ansamblu sau a unor tipuri de sisteme ecologice
Focalizarea cercetării pe procese din ecosisteme acvatice în domeniul cărora există un istoric de publicații la nivel înalt, pe ecosisteme ripariene, pe relația dintre ecosisteme acvatice și ecosisteme ripariene, pe relația acestora cu ecosistemele terestre
Cooperarea cu oameni din facultate și universitate care au publicații la cel mai înalt nivel pentru extinderea gamei de procese și sisteme ecologice investigate
Dezvoltarea direcției de cercetare a cuplării proceselor abiotice și proceselor biologice de diferite scări la diferite niveluri de agregare
Dezvoltarea cunoașterii cu privire la cuplarea proceselor hidrologice de suprafață cu cele de funcționare a modulelor trofodinamice ale producătorilor primari prin cooperare cu cercetători de la facultățile de geologie și geografie
Dezvoltarea cunoașterii cu privire la cuplarea proceselor atmosferice cu cele de funcționare a modulelor trofodinamice ale producătorilor primari prin cooperare cu cercetători de la facultatea de fizică
Cercetare aplicativă
Consolidarea abordării holiste a managementului sistemelor socio-ecologice 
Continuarea integrării în rețelele europene și globale care lucrează pe această problemă
Includerea pilonului cultural (în particular a diversității sistemelor de reguli morale informale) în modul de concepere a cuplajelor dintre sistemele ecologice și cele socio-economice. Cooperarea cu instituțiile interesate de această extindere și cu parteneri de la facultățile de filosofie, sociologie și teologie.
Dezvoltarea de instrumente pentru implementarea cu diferite grade de integrare a politicilor sectoriale de mediu
Furnizarea de expertiză pentru proiectarea instrumentelor de asistare a deciziilor sectoriale și intersectoriale folosind canalele deschise prin proiectele de cercetare a cuplajelor între procese care sunt cercetate în cadrul unor tradiții științifice diferite
Activitate didactică
Licență
Actualizarea modului de predare într-o abordare în care paradigma holistă are o importanță egală cu a altor tradiții cu care se află în co-evoluție culturală, ca ramuri evoluate din același trunchi disciplinar darwinian
Internalizarea predării disciplinelor matematice cu implicarea unei resurse umane capabilă să susțină direcțiile de cercetare fundamentală și aplicativă.
Elaborarea de sinteze la zi care să acopere întregul spectru de preocupări ale ecologiei, cu evidențierea particularităților abordării holiste și a potențialului de cuplare cu celelalte abordări din ecologie
Extinderea cooperării formale și informale cu administrații ale ariilor protejate pentru componenta managerială a formării resursei umane
Master și doctorat
Elaborarea tuturor dizertațiilor și tezelor în cadrul unor proiecte de cercetare sau de asistare a deciziilor în derulare
Urgentarea aducerii tuturor CV-urilor conducătorior de doctorat la standarde europene. Atragerea de resursă umană nouă cu CV-uri la standarde europene.
Roluri economice, sociale și politice
Elaborarea de politici publice, planuri de management, etc
Continuare asistării deciziilor prin companii private și organizații neguvernamentale profesionale asociate tradiției holiste
Consolidarea poziției sociale a grupului
Susținerea și implicarea în practică studenților a tuturor companiilor private care includ resursă umană formată în cadrul tradiției holiste, organizarea unui sistem de organizații private care să susțină interesele de branșă ale ecologilor
Crearea unui sistem de alumni din țară și străinătate activ și a unui forum de discuții și acțiuni on-line pentru consolidarea imaginii publice a specialiștilor în ecologie și networking internațional și național
Implicarea activă în viața civică cu luare de poziții pe orice problemă relevantă care apare pe agenda publică ca parte a responsabilității sociale a grupului profesional al ecologilor


În abordarea propusă aici contribuții românești la managementul diversității biologice vor rezulta pe următoarele direcții din tabelul de mai sus :
·         Consolidarea avantajelor competitive în cercetarea unor procese de complexitată mai mică decât cele de ansamblu sau a unor tipuri de sisteme ecologice.
·         Dezvoltarea de instrumente pentru implementarea cu diferite grade de integrare a politicilor sectoriale de mediu

·         Elaborarea de politici publice, planuri de management.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu