„Menirea firească a şcolii nu e să dea învăţătură, ci să deştepte, cultivând destoiniciile intelectuale, în inima copilului, trebuinţa de a învăţa toata viaţa” (Ioan Slavici)
Noi

luni, 29 iunie 2020
miercuri, 24 iunie 2020
Lucrare de disertație model pentru Managementul integrat al capitalului natural
Lucrarea de disertație a domnișoarei Luiza Silvia Chiriac este un model de bune practici, acuperind la calitate maximă tot ce trebuie să conțină o lucrare de disertație pentru a pregăti un viitor program doctoral de succes:
O lucrare de disertație excelentă presupune deja existența abilităților și competențelor dobândinte prin scrierea unei lucrări de licență în domeniul științei mediului (capacitatea de a sintetiza riguros informația, de a elabora un text academic la standarde maxime, familiarizarea cu probleme concrete de mediu și inițierea în specificul activităților de obținere și interpretare a datelor, sau de proiectare a soluțiilor manageriale, prin studiul de caz.).
Modelul de lucrare de disertație poate fi descărcat apăsând pe imaginea de mai jos (pe teren împreună cu doi colegi, la prelevare de sol pe dealurile din zona Copșa Mică).
- analiza critică a cunoașterii,
- identificarea unor lacune și incertitudini în corpurile de cunoaștere,
- analiza metodelor existente pentru cercetarea dedicată acoperirii unor dintre lacunele identificate,
- testarea cu seriozitate a unora dintre metode, de la activitatea de teren la cea experimentală la cea de laborator, în echipe complexe prin implicare în proiecte reale,
- iar pe acest fond formularea unor posibile obiective și a unor ipoteze pentru un program viitor de cercetare, urmate de o schiță de planificare a activităților.
O lucrare de disertație excelentă presupune deja existența abilităților și competențelor dobândinte prin scrierea unei lucrări de licență în domeniul științei mediului (capacitatea de a sintetiza riguros informația, de a elabora un text academic la standarde maxime, familiarizarea cu probleme concrete de mediu și inițierea în specificul activităților de obținere și interpretare a datelor, sau de proiectare a soluțiilor manageriale, prin studiul de caz.).
Modelul de lucrare de disertație poate fi descărcat apăsând pe imaginea de mai jos (pe teren împreună cu doi colegi, la prelevare de sol pe dealurile din zona Copșa Mică).
luni, 22 iunie 2020
A concept of fake science and methodological criteria
Although the objective knowledge is always used
for something else, the value of the objectivity is not relative to the
peculiar interests of people. The long term authority of science is related to the
extent science sticks to reality, to the continuous effort of scientists to
describe the reality. The value of objectivity reflects the general interest of society for stability, resilience and
adaptive capacity to a changing reality of the natural, economic, social and
cultural environment. It is of huge interest to clearly delineate what is
objective science, and what is not. To do this is part of the mission of
academic organisations, where the objective knowledge is produced and
reproduced. Defending objectivity does not mean despising the interests of the
people and of the groups. On the contrary, it means honestly serving these
interests as a scientist, or as philosopher, by delivering a good quality
product, objective knowledge. In this text we will introduce a concept of fake
science and will show its relevance for problems on the public agenda.
We define fake science based on the criteria of
methodology of production and ideological influence on the production
of the scientific cultural objects as follows:
·
fake
science is a cultural product presented as science which is at the same time
methodologically problematic and ideologically driven (table 1, up-right
square).
The evaluation of science is done at the level
of a single cultural product (primary article, secondary article - review or
tertiary source book or chapter). The overall evaluation of a project, program,
school of thought, field of knowledge, whole discipline is the results of
aggregation from individual cultural products. Thus, in our view there is no
way to describe for instance gender studies as fake science without an
analytical investigation of all publications in this field.
Table 1 Matrix for the identification of
fake science, with several potential examples (reasonable hypothesis about fake
science cases).
|
|
A Methodologically sound science
|
|
|
|
yes
|
No
|
B Ideologically driven science
|
yes
|
Research agenda driven by ideological
motivations or by public policies
·
Sustainability theory with reductionism to physics. Models should be
useful for public goals.
·
Descriptive study of the cultural gender processes (sound gender
science)
|
Fake science
Fake models of man:
·
God and soul as explanatory variables in physiology (Nicolae Paulescu)
·
Lysenkoism, darwinism without genetics, “matter” and “internal
contradictions” as explanatory variables / processes in biology and ecology.
·
Post-normal (transformative) versions of sustainability theory
·
Normative gender studies (fake gender science).
|
No
|
“Pure” science,
Research agenda driven by sake of knowledge
Models
constrained only by internal (normative) epistemic constraints, elegance, etc
|
Pseudo-science
naïve
pseudo-scientific models of man
|
Methodology (A in table 1) is evaluated based
on the following criteria:
·
Regional ontology criteria. The variables and processes in need
for explanation or used for explanation are those characteristic to that field
of knowledge. Characteristic means generally accepted as legitimate by
scientists working in the field. For instance physics cannot use as explanatory
variable intentions, biology cannot deal with economical process, and so on.
·
Regional data production criteria. The variables and processes in need
for explanation or used for explanation are either measurable and empirically
describable using measurements and observations which can be replicated, or
they have an heuristic value for the development of research directions which
are based on standard measurements, data processing, and hypothesis testing
accepted in that scientific community. For instance hidden variables are
acceptable only when hypothesis about them can be indirectly tested, abstract
mathematical models about complex processes are acceptable only when they can
reasonably be used for the interpretation of empirical data, theological and
common sense variables like soul, God, angels, are not acceptable inside
scientific cultural products because their observation cannot be replicated by
any scientist.
·
Internal validation of regional
knowledge criteria.
The data and knowledge produced is validated by the system accepted in the
scientific community (some kind of peer review independent of any conflict of
interest).
·
Contextualization of regional
knowledge criteria.
The regional knowledge is presented explicitly at the appropriate scale, for
the specific class of variables and processes. There is an explicit delineation
from knowledge produced in other fields which might confound the reader by
homonymy of terms.
The criteria can be applied not only to nature
sciences, life and earth sciences or social sciences, or psychology, but also
to part of the humanities when these scientists work on existing cultural
products (analysis of structure of existing theories, or of previous
philosophical arguments in specific texts – in philosophy, of literature books,
tradition in philology etc). The time scale for the methodological analysis is
the duration of the production process, from project formulation to publication
of the scientific piece of knowledge.
A scientific product can be fake when it is flawed
from ontological point of view, or is data production and interpretation
flowed, or flowed from the point of view of its internal validation .
The influence
of ideology (B in table 1) on science is evaluated based on the following
criteria:
·
Goal formulation criteria. The goals and values motivating
the formulation of public policies or policies of religious organizations and
the associated civic sector asking for the production of scientific cultural
products are ideological when they are not accepted by all political
organizations relevant for that political system, or by all religious
organizations of any kind, and the associated civic sector. By relevant we mean
that the organizations are validated by citizens in the existing political
procedures. By accepted we mean that they are prioritized high and funded
whoever is in power from the political organizations. The time scale of
analyses for this criteria is at least one-two decades.
·
Funding criteria. The extent to which funding for the
production of science is provided not by competition of projects selected based
criteria related to the scientific content and management of the project, but
by the political or religious profile of the applicant or its relatives and
friends.
·
Knowledge use criteria. The extent to which the scientific
products are used by their authors for the production of different
non-scientific cultural products which are ideological in terms of the previous
two criteria.
·
Accuracy of knowledge transfer
criteria. The
extent to which all methodological criteria are presented in summary together
with the scientific findings when the transfer of the scientific knowledge is
delivered as scientific truths to the end-users.
Comments
This framework can be used for the conceptual
delineation of discourses which are legitimate in academic institutions and
those which are legitimate only outside academic institutions (excepting for
the case when they are an object of research for real science in academic
institutions).
We assume that fake science is useful outside academic institutions, because it
responds to needs of people (to have cheap and apparently coherent visions of
the world), needs of political organizations (to have efficient ideologies),
and of the state (to have cheap unifying political discourses). Fake science is
a simplistic presentation of real science content for some purposes and make
use of the authority of real science to reach those purposes. A vision of the
world is defined here as the hierarchical system of signs (from single signs to
complex texts) considered by an
individual human to have real referents. Visions of the world in this sense
emerge by processes from individual to groups of different dimensions, and can
be characterized in their structure and dynamics at in individual and group
level in a scientific way.
A particular case is fake science with respect
to man. People, parties and the state need a more or less uniform model of man
in a society, a model perceived locally as “general”. Such a model should be easy
to understand and cheap to educate. There is in principle the possibility to
produce a general, realistic, and universal model of man, but this would be a complex
enterprise and expensive to teach. A potentially general model of man is,
however, considered here as desirable and ontologically stable. The state could
invest in its production in order to minimize conflicts between the adepts of
fake scientific models of man, and in this way increase its stability and
resilience. Discourses suggesting the change of the essence of man because of
technology, or of cultural evolution, or by other causes are considered here as
cultural products without scientific and philosophical relevance for how man
can be conceptualized, and probably having a
disruptive function in the state.
Conclusions
We have proposed a concept of fake science,
methodological criteria to map such cultural products, and have shown the relevance
of this framework for the model of man functional in a society. Existing discussions
in the public space could gain in clarity after the systematic application of such
ideas, in this form or in an improved ones, in the long term benefit of the state,
of the society, and of the people.
Note
This document develops ideas presented last
year at a conference organized by the institute of advance studies of the
University of Bucharest:
·
Iordache
V., 2019, Anthropological frameworks and their impact on socio-biological
paradigms and research traditions. The case of the model of man in Romanian
biology, presentation at the International Conference Social impact and the
social sciences: theory and practice in the era of propaganda, fake news and
media manipulation, ICUB-Social Sciences, University of Bucharest, presentation
available here.
I am indebted to Prof. Dragoș-Paul Aligică for
the invitation to this conference.
sâmbătă, 13 iunie 2020
Objective knowledge, value, power and scale
There is no direct relationship
between objective knowledge and power. The proper function of objective
knowledge is a to contribute to practical problem solving. Practical problems
have connection with reality, and objective knowledge provides a description of
reality (of properties, objects, processes, structures). Objective descriptions
are tools with a rather short cultural lifetime. The kind of knowledge needed
for power has much longer lifetime, and from an evolutionary perspective
evolved much earlier than the speciation of objective knowledge.
A Christian is not interested in
power because she / he already has the kind is looking for. Secular people
would like empowerment from objective knowledge (science, rigorous philosophy),
which is like planning to fly to Mars with Diptera wings. Scientism, and in
general, rationalism are bad exaptations: namely traits adaptive for short and
average term problems are used for solving large timescale problems. This kind
of problems can be solved only by symbolic and political means. To use
scientific descriptions instead means to push for the construction of a fake
science and to erode to capability to solve the short and average term
problems.
Scale by itself does not provide
value, large scale is not more valuable than small scale. The kinds of values
themselves depend on processes occurring at certain scales of time and social
complexity. Larger scale may provide power, but only when there is a coupling
with smaller scale objects and properties. If this power is convergent with
values or not is contingent.
Legend: Characteristic time and complexity scale of three bodies of
knowledge, and two bottlenecks (3.1, 3.2), for the effective resolution of practical
problems. The realm of practical problems can modeled by an institutional
framework (with operational choice, collective choice and constitutional choice
action arenas). The bottlenecks are that 1) the multi-scale character of
nature’s processes is not reflected in the institutionalist framework (this
leads to environmental problems), and 2) the symbolic processes (culture and
the cultural meaning of nature and man in particular) tend to be reduced to
economic thinking (goods and services production processes) (this is partly
responsible for cultural maladaptations as racism, progressivism, etc).
luni, 4 mai 2020
Gabriele Retez: Organizarea ariilor protejate - USA vs EU
"Sperând
că aceste lucruri se vor schimba în viitor, vreau să concluzionez încurajând
studenții să se implice în experiente din propriul domeniu la nivel
international, pentru a se putea dezvolta și poate chiar pentru a fi elementul
cheie în schimbarea viitorului."
Gabriele Retez,
Universitatea din București, anul III Ecologie,
Promoția 2020
Materialul elaborat pentru evaluarea periodică la disciplina Managementul diversității biologice (Quizz-ul 1) poate fi descărcat apăsând pe imaginea de mai jos.
miercuri, 29 aprilie 2020
Corespondență cu Buzz Holling despre proprietate privată și sisteme socio-ecologice
Buzz Holling este inițiatorul teoriei panarhiei despre sistemele socio-ecologice. În anul 2004, după parcurgerea unei cărți despre managementul dezvoltării sistemelor socio-ecologice în care se acorda o anumită interpretare ideologică teoriei panarhiei am corspondat cu autorul de referință ca să văd cum se raportează la această interpretare. Schimbul de mesaje, care a fost adus la momentul respectiv la cunoștința autorilor cărții respective, poate fi descărcat apăsând pe imaginea de mai jos.
joi, 23 aprilie 2020
De ce a eşuat reforma universitară şi ce se poate face
Reforma universitarā din România
a eşuat datoritā scientismului reducționist pe care s-a bazat. Lipsa de rezonabilitate a acestor oameni dā apā la
moarā mediocrilor şi impostorilor. Diferenţa pe scurt dintre un om de ştiinţă
scientist şi un om de ştiinţă mediocru e că primul are o problemă ontologică,
iar celălalt are una epistemică.
O analogie ar fi că scientistul
gândeşte în 3D când ar trebuie să gândească în 45D (într-un spaţiu cu 45 de
dimensiuni), adică reduce 42 de variabile despre care nu a măsurat nimic
niciodată la ce ştie şi a măsurat, cele trei. Şi nu doar le reduce explicativ,
acceptând că ele există, asta aş numi scientist rezonabil, ci prin reducere le
neagă existenţa, va spune că nu există acele 42, că toată gândirea comună e
naivă, libertatea o iluzie, viaţa metabolism, etc. Scientistul pur sânge nici
măcar nu apucă să aibă o problemă epistemică, să cunoască ceva cu o modalitate
greşită, fără susţinere, fără întemeiere. N-ai cum să-i scoţi din mentalitatea
lor pentru că ţin cu dinţii, firesc, de propria identitate, sunt angrenaţi
într-un mod de viaţă din care nu se poate ieşi uşor.
Omul de ştiinţă mediocru are o problemă de construire a autorităţii în faţa
altora, va apela excesiv la autoritatea externă (a zis cutare, citări şi iar
citări, etc), în loc să susţină ceva din măsurătorile şi gândirea proprie
discutând rezultatele proprii în comparaţie cu ale altora, aşa cum cere metoda
standard ştiinţifică pentru validarea colegială. În ştiinţa serioasă este
foarte greu să faci legătura între măsurători şi gândirea proprie, necesită
cunoştinţe de proiectare a cercetării, o bucătărie tehnică enormă. Omul de
ştiinţă mediocru a apucat să intre în pâine, în job, nu poate atrage sau nu mai
crede că poate atrage resurse pentru ştiinţă, şi vrea şi el un locşor şi un pic
de respect de la semenii care nu sunt oameni de ştiinţă. Poate fi recuperat
prin roluri în echipe în care îi pui în valoare un aspect tehnic pe care îl
ştie şi îl respecţi sincer pentru ce face. Pentru un creştin e foarte simplu, e
în firea lucrurilor. Pentru excelenţii care au ajuns scientişti e de
neconceput, mediocri trebuie eliminaţi din sistem.
Scientistul pur sânge e un pericol social, scoate ceva de genul planului de
la Institutul Balş, nu pricepe că oamenii au drepturi, ei sunt doar pacienţi
pentru care el e medic şef. Tot comunismul e bazat pe scientişti care oferă
legitimare. Omul de ştiinţă mediocru e un pericol social numai când sunt mulţi
şi se validează unii pe alţii ca excelenţi distrugând capitalul simbolic al
titlurilor, premiilor, etc. La noi omul de ştiinţă mediocru a devenit un astfel
de pericol.
N-ai cum să dizloci un sistem universitar dominat de oameni de ştiinţă
mediocri punând la butoane un scientist, sari din lac în puţ. E nevoie de
oameni de ştiinţă responsabili, cu capul pe umeri, care să înţeleagă întreg
peisajul cunoaşterii, de la fizică la teologie, zonele de competenţă, funcţiile
diferitelor feluri de cunoaştere, şi cum se crează structuri instituţionale
care ţin sub control fenomenele sociale din domeniu, goana după bani, poziţii
şi putere de care nici cei din universităţi nu sunt străini. Orice
ştiințā care primeşte prea multā atenție tinde spre autoritarism şi monopol
epistemic, spre putere politicā.
Universitāțile de vârf au nevoie structural, obligate prin lege, de
programe “mission oriented”, transdisciplinare, de formare a resursei umane şi
cercetare avansatā finanțate cu 30-40% din bugetul alocat de minister. Cu asta
scientiştii se vor aşeza în poziții mai rezonabile din rațiuni economice,
pentru că de ei nu scăpăm, adesea sunt buni oameni de ştiinţă, dar nemulţumiţi
de ce le oferă statutul de om de ştiinţă, le place prea puţin ştiinţa lor.
Am spuns programme transdisciplinar, dar nu mă refer la orice fel de
transdisciplinaritate. Mai există categorie de oameni de ştiinţă care pot genera dificultăţi sisetmice,
aflaţi în opoziţie cu cei scientişti, şi anume cei care politizează ştiinţa.
Dacă scientiştii avea o claritate ontologică, fie ea şi imporprie, aceşti
refuză orice claritate, totul de relativ şi de pus în discuţie. Pentru ei
ştiinţa trebuie să fie mai mult decât o descriere a obiectelor şi proceselor
din diferite domenii ale lumii, cu posibilitatea apoi de a folos în scop
aplicativ în funcţie de oportunităţi cunoaştere. Lor nu le convine că lumea nu
e mai bună decât este, că progresăm prea lent, că există nedreptate, etc. Lor nu
le place că durează prea mult până când ştiinţa serioasă duce la un efect în
schimbarea vieţii oamenilor, că politicienii uneori ignoră rezultatele
ştiinţifice. Adesea nu sunt oameni de ştiinţă prea performanţi, se simt umiliţi
de cei performanţi şi compensează prin activism politic. Ei cred că în fişa
postului de om de ştiinţă intră şi să salveze omenirea, că omul de ştiinţă e un
fel de guru, că experţii trebuie să spună cum să arate viitorul, dincolo de
progneze serioase instituţionalizate în afara cercului stric ştiinţific, au
viziuni pe multe decenii, sute de ani, văd cum au văzut Marx şi Engels, doar că
puţin diferit. Drept urmare postulează că între cunoaştere ştiinţifică şi
acţiune trebuie făcută o legătură directă, că toate trebuie puse la un loc,
fără separării instituţionale clare, fără delimitări de responsabilităţi, fără
legitimare politică democratică a ce propun pentru binele omenirii pe care îl
vor ei. Vor să ajungă direct la butoane cu arderea etapelor procedurale dintr-o
democraţie şi numesc asta o abordare dincolo de disciplinele ştiinţifice, un
mod nou de a face ştiinţă, o ştiinţă transdisciplinară, fără discipline. Ce
rost are să mănânci felul 1 (cercetare fundamentală), felul 2 (cercetare
aplicativă) şi desert (asistarea deciziilor), cu tacâmuri şi farfurii diferite,
cu şerveţel, etc, când poţi să le amesteci de la început într-un castron mai
mare şi să ai un singur fel, pentru că oricum vor fi aşa şi şi în stomac ? E
mai bine aşa, pentru că şi digestia are loc mai repede, că să urmăm pe Mark
Twain din cartea sa despre Hucklebery Finn. Din fericire acest mod de “rezolvare”
e marginal şi nu va fi acceptat de mai nimeni. Fenomenul respingerii se explică
uşor ştiinţific: există o cultură preexistentă, există un parcurs istoric, o
tradiţie, instituţii în uz, nişte proceduri şi metode cu rezultate nu perfect,
dar testate, validate, care opun rezistenţă prin oamenii care au interese
legate de ele, şi care domină numeric.
Este adevărat că o tendinţă de rigidizare excesivă a aceste tradiţii în
discipline ştiinţifice, dar nu le distrugi ca să faci ceva nou, pentru cănu
poţi produce de la zero ceea ce istoria omenirii a produs în două milenii.
Problema e cum accelerezi evoluţia instituţională, cum faci nişte mutaţii în
mod creativ aşa cum au făcut şi alţii în alte vremuri de-a lungul secolelor,
cum treci limitele unor discipline păstrându-le. Cum ? Printr-o abordare
transdisciplinară serioasă, la standarde ştiinţifice, adică practic prin
formarea unor noi discipline care nu mai au rol analitic, de a descrie felie cu
felie lumea, generând instituţii sectoriale care fiecare e stat în stat, ci au
rol de cuplare între disciplinele tradiţionale: eco-hidrologie, bio-geo-chimie,
ştiinţele cogniţiei, în viitorul apropiat poate ceva între cercetarea
biodiversităţii şi epidemiologie, sau între ştiinţe administrative şi ambele
menţionate anterior, etc. Nici unele dintre aceste discipline noi nu pretind că
acoperă totul, nu e nimic holist aici, misterios, unele nici măcar nu au un
nume, sunt în stare de formare, de mutaţii care aşteaptă validarea în viaţa
reală, unele vor şi dispărea sau vor fuziona instituţional cu altele, ele cresc
în funcţie de probleme cu care de confruntăm în realitate şi de succesul cu
care contribuie la rezolvarea lor.
Trecerea spre o abordare mai integrată de felul celei propuse ca soluţie de
reformă mai sus, cu o pondere transdisciplinară solidă ştiinţific, nu e uşoară
nici în spaţiul occidental, datorită intereselor enorme financiare din jurul
activităţilor universitare didactice şi de cercetare, corelate şi cu interese
politice prin elitele care sunt formate în universităţi. La noi totuşi avem un
avantaj, şi anume că universităţile nu sunt dominate de pretinşi oameni de
ştiinţă cu interese politice transformiste, grăbiţi pe pielea altora să schimbe
societate, care contestă obiectivitatea cunoaşterii ştiinţifice moderne la
scara timp a proceselor care schimbă şi în ea conţinutul efectiv al unei părţi
din cunoaştere şi distrug autoritatea ştiinţei. Nu e nimeni în situaţia
ridicolă să spună că fizica şi chimia sunt instrumente ale imperialismului şi
colonialusmului, altele de acest fel. Chiar şi dezavantajul nostru că toate
marile universităţi sunt de stat poate fi transformat într-un avantaj prin
faptul că se poate aborda top-down schimbarea, ca pe vremea lui Spiru Haret.
N-ar fi exclus să fie mai simplu să ajungem la universităţi echilibrate
stuctural, în care să fie încurajată o competiţie bună între formarea
disciplinară şi cea transdisciplinară în interior, şi la fel o competiţie
constructivă între 3-4 centre universitare majore.
Principala problemă mi se pare cum să obţii o masă critică pentru asta,
când toată lumea vrea bani la fel indiferent de performanţă, atât la nivel
instituţional, cât şi în interiorul universităţilor. Avem o mentalitate
comunistă, de falanster naţional. Soluţia standard este să pui pragul pentru
standardul minim acolo unde ţi se crează o majoritate sau supermajoritte, cât e
necesar, ca să declanşezi motorul bun. Numai Hristos poate propune standarde de
neatins, un manager al schimbării trebuie să-şi propună obiective care se pot
atinge şi pe care oamenii cu care lucrează crede că le pot atinge. Viziunile nu
ajung, scopul are nevoie de obiective fezabile şi de activiăţi concrete şi de
mijloace potrivite.
O idee poate fi să instituţionalizezi câteva reţele de universităţi nu pe
criterii de excelenţă, ci cu una centrală având în jurul ei un număr de mărimi
mai mici, evitând limbajul că au valoare maimică, şi la dai rolul să transfere
studenţii cei mai buni spre şcolile doctorale ale celor centrale, în care ai
lăsat loc de coordonare doctoranzi şi vârfurilor din universităţile mai mici
ale clusterului. Poate clustere regionale, dar nu neapărat, ci gândite în
funcţie de fezabilitatea funcţionării, de structurile interne reale, bazinele
de absorbţie existente pentru studenţi, etc. Reţelele de excelenţă deja
existente îşi văd de treaba lor, dar poziţiile exprimate în consiliile
decizionale nu vor mai fi marginal numeric, având în spate interesele mai
multor instituţii, nu vor mai ajunge oameni cu probleme de exprimre miniştri.
La fel, în interiorul universităţilor dai de lucru prin proiecte de cercetare
unui număr majoritar de oameni de ştiinţă, de la excelenţi la mediocri, prin
programe diverse şi finanţate în funcţie de aceast potenţial care trebuie pus
în valoare.
Nu banii sunt esenţialul, dar nici fără bani nu se poate mişca nimic. Orice
cooperare în reţele de universităţi antrenează costuri suplimentare faţă de
business as usual, orice cooperare între discipline la fel, se pot calcula de
către cei care au compentenţe în administraţie şi se pot dedica explicit
resurse în programele de finanţare directă şi prin competiţie de proiecte, se
pot optimiza aceste costuri, în câţiva ani de rodare, nu trebuie inventat
nimic. România are specialişti capabili să facă asta, mai rămâne doar să şi
vrem. Nu vrem, se găseşte mereu cine să aşteapte cu braţele deschise creierele
din România.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)