Rezolvarea
adecvată a problemelor complexe de scară medie și mare necesită cunoaștere
adecvată, resursă umană capabilă să o folosească și să o producă și, pentru problemele
rare și unice, capabilitatea de a produce rapid cunoaștere de unică folosință.
În acest moment în România nu are cadrul institutional necesar pentru rezolvarea
adecvată a problemelor complexe de scară mare, iar cel pentru rezolvarea
problemelor complexe de scară medie este precar. În acest text sugerez un model
Să numim
în mod conventional cunoaștere orice reprezentare care poate fi folosită la
rezolvarea unei probleme decizionale. Este rezonabil să credem că prin evoluție
biologică și culturală a avut loc dezvoltarea cunoașterii în acest sens de la
simplă la complexă, astfel încât să poată fi rezolvate probleme de nivel
individual, micro- și macro- social de diferite scări. Tabelul 1 prezintă o reconstrucție
simplistă a relațiilor dintre trei mari domenii ale cunoașterii în sensul conventional
folosit.
Tabelul
1
Reprezentare simplistă a relațiilor dintre domenii ale cunoașterii în sensul convențional.
Relație / Tip de abordare |
Monodisciplinară
sau pseudo-interdisciplinară (fără formare a resursei umane în multiple
domenii) |
Interdisciplinară
(cu formare a unei mase critice de resursă umană în multiple domenii) |
Transdisciplinară
(cu masa critică de resursă umană formată în multiple domenii și modele de
cuplare inter-disciplinară) |
Știință - filosofie |
Ignorare |
Folosire a unor
elemente de filosofie pentru accelerarea cercetării științifice cân e nevoie
de mutații conceptuale |
Implicare a
deținătorilor de interese și decidenților în formularea și rezolvarea problemei
pe baza înțelegerii preliminare de către aceștia a unor elemente de cunoaștere
relevantă la nivel inter-disciplinar |
Filosofie -
știință |
Reconstrucții generalizatoare
rupte de realitatea practicii științei, filosofia științei ca întreg. |
Reconstrucții la
interfața cu subdomeniul theoretic al disciplinelor științifice, filosofii
ale unei științe anume |
|
Știință - religie |
Teorii
psihologice și culturale de reducere a unei clase anume de fenomene religioase |
Sisteme de
teorii de reducere cu evidențierea limitelor și avantajelor fiecăreia, conștientizarea
ireductibilității totale |
|
Religie -
știință |
Ignorare sau
respingere ca demonică |
Asumare a unei
anumite relevanțe și acomodare cu vocabularul religios prin reprezentări
specific religioase |
|
Filosofie - religie |
Respingere ca
iluzie, atavism, iraționalitate, etc, sau din contra, susținere necritică |
Înțelegere descriptivă
structurală și funcțională a claselor de fenomene culturale, argumente,
tipare structurale, experiențe, etc. |
|
Religie - filosofie |
Respingere ca
înșelare egocentrică |
Înțelegere ca pe
un rezultat al eforturilor minții în anumite stadii duhovnicești individuale
și contexte social istorice |
|
Tip de probleme |
Recurente simple,
soluții formalizabile nomic |
Recurente de
complexitat medie, soluții formalizabile ca modele complementare cuplate |
Rare și unice de
complexitate mare, soluții formalizabile numai parțial. Soluția include
module mono- și inter-disciplinare fără să se rezume la ele. |
Producție |
În unități
funcționale distincte hiperspecializate |
Prin implicarea
mai multor unități functionale și organizații |
În arene de acțiune
practică, coproducție |
Costuri de
tranzacție |
Nule în actualul
stadiu istoric |
Mici și medii |
Mari |
Antagonism
social și economic rezultat |
Competiție
distructivă pe resurse, minimizarea valorii altor abordări |
Competiție
construcivă pentru resurse, acceptare a valorii altor abordări |
Susținere
reciprocă a valorii, consolidare reciprocă |
Observații:
· Sistemul de educație
de educație preuniversitară din România formează îndeosebi gândirea mono-disciplinară.
Evoluția către altceva e blocată prin instituționalizarea intereselor mono-disciplinare.
· În universități nu
este instituționalizată formarea în multiple domenii. Simplul contact cu
elemente din alte domenii nu asigură nivelul pentru o abordare
interdisciplinară în sens propriu. Nu este finanțată și încurajată deliberat
cariera cu acțiune simultană în mai multe domenii.
· În cercetare
parteneriatele sunt de cele mai multe ori pseudo-interdisciplinare, nu există nici
competența, nici rezultatele care să permită rezolvares problemelor de complexitate
mica și medie. Programele respective sunt folosite ca umbrelă pentru atragerea
în comun a unor resurse care sunt deturnate ulterior de le scopul interdisciplinar.
În cel mai bun caz programele susțin formarera unor rețele sociale de interese.
· Abordarea transdisciplinară
e limitată de modul de formare a publicului larg, care în cel mai bun caz gândește
mono-disciplinar ca rezultat al sistemului de educație transdiscplinar.
Putem
înțelege de ce în mod necesar reacțiile la situația pandemică, o problemă de
mare complexitate, nu puteau fi decât inadecvate. Nici măcar formularea corectă
a problemei nu putea fi făcută în stadiul actual.
Recomandări:
· Reformă sistemică
a universităților, cu diferențierea unui corp de elită în care să existe
unități funcționale inter-disciplinare capabile să formeze resursa umană necesară.
· Reformă a sistemului
de cercetare cu diferențierea misiunilor între institute și crearea unor
unități de elită inter-discplinare.
· Alocarea resurselor
de cercetare diferențiat pentru probleme mono- și inter-disciplinare. Limitarea
accesului la resurse interdisciplinare în funcție de resursa umană formată
inter-disciplinar existent în proiecte. Descurajarea pseudo-interdiscplinarității.
Universitățile și institutele care nu sunt de elită pot face cercetare mono-disciplinară
unde există nuclee de acest fel performante și pot numai participa, fără să
coordoneze, cercetări inter-discplinare.
· Dezvoltarea unui
modul pentru înțelegerea naturii interdisciplinarității în masteratele didactice
și adaptarea programelor analitice din preuniversitar pentru a micșora competiția distructivă dintre
reprezentări asupra lumii.
· Crearea cadrului institutional pentru apariția adaptativă a unor unități de asistare a deciziilor pentru probleme complexe rare și unice, făcând apel la resursa umană din unități funcționale interdisciplinare ale universităților și din institutele relevante. În primă etapă cu implicare limitată a publicului, iar pe măsură ce gândirea inter-disciplinară devine monedă curentă, cu implicare tot mai mare, diferențiată geografic ca ritm în funcție de informațiile concrete cu privire la stadiul de dezvoltare.
·
Conținut
elaborat în cadrul proiectului mono-disciplinar, inter-disciplinar și
trans-disciplinar 34 PCCDI/2018 INTER-ASPA “Radu Lăcătușu”.
Raportul final al proiectului poate fi descărcat de aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu